Charterresenärer rasar efter förseningar

Foto: Läsarbild
RESA

Svenska charterresenärer har drabbats av TUI:s förseningar senaste dygnet.

Problemen började redan när ett plan skulle lyfta från Arlanda till Palma i går. Först var planet sönder, sedan saknades det personal.

– Vi har varit vakna i 30 timmar nu, det är 22 timmar försenat och det är usel information, säger Ida Svensson som fastnade i Manchester.

När ett av bolaget TUI:s flyg skulle lyfta från Arlanda till Palma i går började problemen.

– Säkerheten går självklart alltid först, det var tekniskt fel och då gick vi igenom planet enligt rutin, berättar Mathias Bergendahl nordisk informationschef på TUI.

När felet var åtgärdat så var förseningen på 12–13 timmar.

Men bland resenärerna fanns många barnfamiljer, och alla kunde inte vänta ut flygets försening.

– Jag har barn och vi kan inte sitta där och vänta utan att veta när vi ska lyfta, berättar en mamma som valde att åka hem igen.

Manchester i stället för Stockholm

Väl i Palma, Mallorca, stod andra resenärer och väntade på att åka hem.

En av semestrarna är Ida Svensson som åkte med en kompis.

– Vi har varit vakna i 30 timmar nu och det är 22 timmar försenat. Informationen är usel och tiden skjuts fram hela tiden, berättar hon efter att planet oväntat landat i Manchester i stället för Stockholm.

Den kraftiga förseningen från Palma beror på flera saker, menar TUI.

– Det var ett tekniskt fel, sedan var det två passagerare som inte dök upp och då är rutinen att vi måste leta reda på deras väskor och ta av dem från flyget. Eftersom det drog ut på tiden så översteg personalen sina flygtimmar och planet var tvunget att gå ner i Manchester, säger YUI:s Nordiska informationschef Mattias Bergendahl.

”Svårt att förhindra att det händer”

Enligt TUI är det svårt att förebygga de problem som uppstått och rutinerna som finns har följts.

– Vi har följt rutinerna men det är självklart olyckligt och jag har full förståelse för de som drabbats. Men säkerheten går först och det finns stränga regelverk för antal flygtimmar för personalen.

Hade ni kunnat ha en bättre backup med personal?

– Var skulle de vara? Det finns inget bolag som har ett plan stående ifall att något skulle hända. Det är inte ekonomiskt hållbart, säger Mathias Bergendahl.

Men för de trötta och irriterade charterresenärerna så är det inte till någon hjälp.

– Vi är 350 passagerare här som undrar över vad vi får för ersättning. Vi är många som har ringt deras kundtjänst men vi har inte fått någon hjälp, säger Ida och berättar att de i Manchester först satt på ett flygplan i en och en halv timme för att sedan lotsas ut igen och vänta ytterligare.

Individuell bedömning av ersättning

Vad för ersättning resenärerna får beror på om det är på ut- eller hemresa. Vid försening över åtta timmar på utresa dras kostnaden för en dag av resan av. För de som inte kunde vänta med små barn på flygplatsen och åkte hem utgår ingen ersättning.

– Man ska föra en dialog med oss och ha skälig orsak, men man kan inte ta eget intiativ och sedan förvänta sig att få ersättning, säger Bergendahl.

För de väntande resenärerna i Manchester så skulle flera av dem varit på jobbet på onsdagen. De har rätt till ersättning för förlorad inkomst samt, kan de få ersättning för utgifter under väntetiden – till exempel mat.

– Vi har individuella dialoger med resenärerna och ser vad som är rimligt för ersättning. Det måste vara en skälig avgift.

Resenärerna klagar på brist av information, kommer ni gå ut med med rätten till ersättning till de som drabbats?

– Två stycken från TUI kommer möta upp på Arlanda och ge information.

Förutom flygen till och från Palma så var även flyget från Grekland försenat på tisdagen. Även det hade tekniska problem.