Fritidsresor bröt löfte till barnfamiljerna

RESA

”Vi hjälper dig hålla nyårsnattens löfte” skriver Fritidsresor på sin hemsida.

Själva har de redan före nyår brutit ett löfte till sina resande barnfamiljer.

Den rabatt som skulle gälla bokningar före nyårsafton togs bort en månad tidigare och det kan innebära att företaget också haft ”vilseledande marknadsföring”.

Fritidsresor bröt sitt fina sommarlöfte om rabatter till barnfamiljerna.
Foto: Lotte Fernvall
Fritidsresor bröt sitt fina sommarlöfte om rabatter till barnfamiljerna.

När Fritidsresors katalog med årets sommarresor kom i mitten av oktober 2000 hade företaget ett storslaget erbjudande specificerat i prislistan:

50 procents rabatt för alla barn och ungdomar upp till 17 år på samtliga anläggningar för den som bokade senast på nyårsafton. Erbjudandet gällde alltså alla resor utom kryssningsresor och Tema-resor.

En rabatt värd många tusen för flerbarnsfamiljer.

För dem som bokar nu efter än nyår gäller halva-priset-rabatten enligt prislistan fortfarande på en hel mängd hotell men inte längre på samtliga anläggningar.

– Rabatten som skulle gälla till nyårsafton togs bort den sista november, säger en säljare på Fritidsresors bokningskontor i Stockholm.

En månad tidigare än utlovat och bara en dryg månad efter att katalogen kommit ut.

Det brutna löftet har blivit en stor besvikelse för många barnfamiljer.

– Beträffande de ytterligare rabatter som vi erbjöd fram till den 31 december så har de tagit slut, säger Heléne Jönsson på företagets informationsavdelning.

– I prislistan missade vi att skriva "begränsat antal platser" vilket resulterade i att vi försökte möta efterfrågan med ytterligare platser, närmare bestämt 50 procent fler än planerat.

– När dessa också tog slut drog vi tillbaka erbjudandet.

Därmed kan Fritidsresor ha bedrivit vilseledande marknadsföring. De personer på Konsumentverket som direkt arbetar med paketresor har inte gått att nå för en kommentar i skrivande stund.

Men Eva Debels som är jurist på Konsumentverket och arbetar med marknadsföringslagen säger:

– Jag kan inte uttala mig om det konkreta fallet eftersom jag inte jobbar med paketresor.

– Men enligt marknadsföringslagen ska villkoren för att utnyttja ett erbjudande tydligt anges liksom erbjudandets beskaffenhet och värde, dess tidsgräns och andra begränsningar.

Simone Söderhjelm