Så ska svenska flyget stoppa ekonomiklass-döden

RESA

På onsdagen dog en äldre brittisk kvinna i blodpropp efter en långflygning.

Den andra britten inom loppet av en vecka som avlidit i det så kallade ekonomiklass-syndromet.

Nu uppmärksammar också flygbolagen i Sverige de allvarliga larmen om risken för livshotande blodpropp efter långflygningar.

Charterarrangören Apollos flygbolag Novair har redan satt igång förebyggande arbete.

– Vi har just diskuterat det på ett ledningsgruppsmöte, säger Agneta Åstrand, informationschef på koncernen.

– Vi tillsätter nu en projektgrupp som ska kolla upp vad det skulle kosta att öka utrymmet för passagerarna i planen.

Britannia, som flyger åt Fritidsresor diskuterade riskerna i höstas.

– I nästa nummer av vår flygtidning kommer vi att beskriva förebyggande övningar som man kan göra sittande. Men tyvärr kommer den bara två gånger om året och nästa nummer, sommarnumret, kommer i april, säger Eva Olivecrona på svenska Britannia.

Premair flyger åt bland andra Ving, Spies och Always. Enligt vd Tom Clausen finns just nu inga planer på att ta bort några platser i kabinerna och på så sätt ge passagerarna större utrymme.

– Marknaden har inte varit beredd till det tidigare. Visst går det att flyga med färre passagerare men i slutänden blir det de som får betala för det.

På Premairs plan håller flygvärdinnorna ett litet anförande efter start om att det är bra att röra på fötterna och att se till att dricka extra mycket under färden.

– För övrigt följer vi noga informationen om vilken typ av passagerare som drabbas av detta för att se hur vi kan hjälpa dem säger Tom Clausen.

Inga blodproppar rapporterade

Varken Novair, svenska Britannia eller Premair har fått in några anmälningar om sjukdomsfall orsakade av blodpropp.

Inte heller reguljärflyget SAS vars längsta flygning går mellan Köpenhamn och Tokyo.

– Våra läkare är uppmärksamma på problemet, säger Bertil Ternert, informationschef på SAS.

Redan sedan tidigare har SAS vidtagit vissa åtgärder för att förebygga cirkulationsrubbningar hos passagerarna.

På långflygningar får de en broschyr med uppmaningar om att röra på sig under flygningen.

– Dessutom får de en vattenflaska. Och inne i planet ska det sitta en stång uppsatt i ett utrymme så att man kan gå dit och häva sig.

Brittiska, japanska och australiensiska flygbolag har redan utvecklade planer på att varna passagerarna. I vissa fall har de redan satt in förebyggande åtgärder.

British Airways planerar att ge alla passagerare en speciell varningslapp tillsammans med biljetten.

Japan Airlines ger redan alla passagerare på långflygningar extra dryck varje halvtimme.

De båda australiska bolagen Quantas och Ansett kommer att trycka varningar på sina biljetter.

Simone Söderhjelm