Framtidens jumbo: en flygande jättevinge

Rymmer 800 passagerare. Så här kan det se ut på himlen i framtiden. 800 personer skulle rymmas i denna jumbojet och enligt konstruktörerna på Boeing är resenärernas inställning det största hindret för att den ska börja produceras.
Foto: EPA/AFP/Boeing
Rymmer 800 passagerare. Så här kan det se ut på himlen i framtiden. 800 personer skulle rymmas i denna jumbojet och enligt konstruktörerna på Boeing är resenärernas inställning det största hindret för att den ska börja produceras.
RESA

En flygande jättevinge med 800 passagerare.

Så ser framtidens jumbojet ut.

– Den största svårigheten är inte teknisk utan psykologisk, att få folk att acceptera den nya designen, säger konstruktörerna på Boeing.

Europeiska Airbus bygger just nu världens största passagerarplan, dubbeldäckaren A-380 som rymmer cirka 600 passagerare. De första exemplaren kommer att vara i luften om fem år.

Amerikanska Boeing, som hittills dominerat jumbojet-marknaden med sina 747-serier, tar nu på allvar upp kampen och lanserar den flygande vingen, skriver Los Angeles Times.

Förverkligades i och med Stealth

Tanken på att bygga en flygande vinge är inte ny. Men det var inte förrän det amerikanska smygbombplanet B-2 Stealth konstruerades som idén till slut förverkligades.

Den kommande deltavingen är klassens första passagerarflygplan.

Fördelen med att integrera vingar, motorer och flygkropp är att det ger en gemensam lyftyta.

Deltavingen kommer därför att kunna ta fler passagerare, flyga snabbare, dra mindre bränsle och ha större räckvidd än någon annan jumbojet i dag.

Den kommer också att innehålla färre delar, vara billigare att bygga och miljövänligare än sina konkurrenter, hävdar Boeing.

Omgivning visas

på tv-monitorer

Bara en bråkdel av passagerarna kommer att ha fönsterplats varför tillverkarna tänker bygga in tv-monitorer i ryggstödet framför varje plats där flygplanets omgivning visas med hjälp

av en videokamera.

Deltavingen kommer att vara en dubbeldäckare. På varje plan kommer det att byggas fem parallella kabiner placerade i planets längdriktning. Tre motorer kommer att sitta längst bak ovanpå flygplanet som inte ska ha någon regelrätt stjärtfena.

Modellen är framtagen i Boeings experimentlaboratorium Phantom Works.

Olle Castelius