Läkaren: Akutväskan ombord var usel

RESA

- Det minsta man kan begära är att man ska få ett korrekt besked när man frågar om vad maten innehåller, säger Eva-Maria Dufva, ombudsman på Astma- och allergiförbundet.

Där är man starkt kritiska till hur flygbolaget Britannia kommenterat Christian Roséns fall.

- I det här fallet har resenären tagit sitt ansvar. Det har däremot inte flygbolaget gjort.

Hon berättar att maten ombord, framför allt ägg, fisk och nötter, är ett stort problem för många allergiker.

Även de medicinska rutinerna på Britannias plan bör ses över, anser de tre läkare som var med på samma plan som Christian Rosén.

- Akutväskan var usel, säger beroendeläkare Henrik Lewenhagen.

När Christian Rosén fått i sig böckling fick han en överkänslighetsreaktion - en så kallad anafylaktisk chock. Den är livshotande och patienten måste komma under behandling snabbt.

Men kabinens skumma belysning och medicinförpackningarnas finstilta texter gjorde det svårt att uttyda vad som var vad i flygplanets akutväska.

Dessutom var förpackningarna inte märkta med substans utan med varumärke. Och produktens namn varierar beroende på i vilket land den tillverkats.

Läkarna Sig-Britt och Ulf Rasmark skrev efter hemkomsten ett brev till Britannia där de efterlyste förbättringar på två områden.

Innehållet i akutväskan måste märkas upp tydligare. En läkare

ska - oavsett nationalitet - omedelbart kunna se vad preparaten innehåller.

Måltidernas födoämnen måste redovisas tydligt.

Robert Holender Arne Norlin