Tänk på det här innan du kastar loss

RESA
Tolv slussar har Mosel.
Tolv slussar har Mosel.

Segelbåt eller motorbåt spelar ingen roll. Men masten måste naturligtvis gå att fälla och läggas på segelbåtens däck. Ett alternativ är att skicka masten med lastbil från Lübeck.

Båten bör helst inte ha mer än 1,5 meters djupgående. Men man klarar 1,8 meter.

För att klara strömmarna på Rhen och Rhône bör båten göra minst sex knop.

Utnyttja varje tillfälle att tanka. Enklast är faktiskt att ta sin egen kärra eller cykel, bege sig till närmaste bensinmack och fylla några dunkar.

Kartor och guideböcker är viktiga, för att hitta i floderna och kanalerna. I dem får man också tips om bra natthamnar. Det finns bara några få marinor längs vägen. Men de är inte dyra: cirka 100 kr. Annars lägger man till var man kommer åt.

På vägen passerar man mer än 100 slussar. Det kan bli en del skrapskador. Ha gott om fendrar, minst fem på varje sida.

I Tyskland är det gratis att slussa. I Frankrike måste man köpa en licens, Vignette, som räcker i 30 dagar och kostar 500-2 000 kronor, beroende på båtens storlek.

Tänk på att det kan bli långa väntetider i de stora slussarna.

Man bör ha VHF-radio, för att få kontakt med slusspersonalen. Mobiltelefon räcker inte.

Tyska är kanalspråket. Man behöver inte tala tyska flytande, men man måste i alla fall kunna tillräckligt för att kunna säga vad båten heter, hur lång den är och vart man är på väg.

Båten bör vara registrerad i Sjöfartsverkets båtregister. Men man kan klara sig med ett gult kort, ett internationellt fritidsbåtscertifikat, från Svenska Båtunionen eller Svenska Kryssarklubben. Innan man åker måste skepparen skaffa ett kanalintyg, ett slags körkort för kanalerna, utfärdat av Nämnden för båtlivsutbildning. Och glöm inte passet.

Man bör vara minst två ombord.

Hela sexveckorsresan, med 200-300 timmars motorgång, kan gå på drygt 20 000 kr, av vilka en stor del går till bränsle.