"Vi fick rätt mot flygjätten"

Anna synade Air Frances bluffregler - nu får hon flera tusen kronor tillbaka

1 av 2
Marianne Åbyhammar.
RESA

Flygplanet från Stockholm gick sönder. Därför missade Anna

Helin, 32, och hennes familj en semesterdag i San Francisco.

Inga pengar, sa Air France och skyllde på ett oförutsett tekniskt fel.

Men familjen gick vidare - och fick rätt.

- Det är så skönt. Jag har lagt ned mycket tid på det här, skrivit, ringt och skickat papper, säger Anna Helin.

Hon skulle tillsammans med sin sambo Sergej Ågeby, 33, och barnen Elena, 4, och Lovisa, 2, åka och hälsa på sin bror i San Francisco.

Med på resan var också barnens farmor och mormor.

Men planet från Arlanda till Paris gick sönder så de missade sin anslutning till USA.

Efter fyra timmar i kö på Arlanda fick de till slut sova på hotell för att sedan åka vidare nästa dag med ett annat flygbolag.

- Barnen fick ingen mat ombord på planet och vi fick inte sitta tillsammans, säger Anna Helin.

Hennes bror skulle ha hämtat dem vid flygplatsen i San Francisco men hade bara tillgång till bil den dagen. När de nu kom en dag för sent, fick de ordna egen transport och fick bara nio dagars semester istället för tio.

När hon kom hem skrev hon ett brev till Air France och begärde ersättning för förlorad semester och alla extra utgifter de haft.

- Jag tog i rejält. Det är lika bra att gå ut hårt tänkte jag, säger hon.

Men Air France sa att felet berodde på ett oförutsett tekniskt fel och att de inte hade någon skyldighet att ersätta passagerarna. Av ren goodwill fick de var sin värdekupong på 750 kronor.

- Men den kunde bara användas om man bokade resor på Air Frances egen sajt, som är mycket dyrare än nätresebyråerna.

Hade Anna Helin nöjt sig med detta hade det inte blivit mer än så. Men hon gick vidare och gjorde en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

- Jag blev arg. Det var min mamma som hade betalat hela resan, mer än 5000 kronor per person.

På planet hade Anna suttit och lusläst skrifter om flygpassagerares rättigheter.

- Jag trodde nog att vi kunde få rätt.

Och det fick hon.

Enligt ARN räcker det inte med ett så svävande påstående som "oförutsett tekniskt problem", för att flygbolaget ska slippa betala.

Därför får Anna Helin och hennes familj ersättning för kostnader för matsäck till barnen, telefonsamtal och resan från flygplatsen i San Francisco - mot att de visar upp kvitton.

Familjen får också ersättning för den förlorade semesterdagen och den outnyttjade hotellnatten med 5760 kronor.

Med alla kvitton skulle de sammanlagt få 7 200 kronor tillbaka.

- Men Air France har inte följt beslutet. De har gjort en egen uträkning för hotellnatten och betalar bara ut 4836 kronor för semesterdagen och hotellnatten, säger Anna Helin.

Det är 925 kronor mindre än ARN:s beslut. Därför riskerar nu Air France att hamna på Konsumentverkets svarta lista.

Fler som fått tillbaka sina pengar

Läs också:

Bo Svernström