”Sterling vägrar att ge oss ersättning”

Paret Rajala tvingades checka in allt – blev av med värdesaker

Gitth och Tarmo Rajala suckar över alla problem de har haft efter en resa med Sterling. Flygbolaget vägrar ersätta dem för kameror och mobiltelefoner som försvann ur det incheckade bagaget på resan.
Foto: magnus torle
Gitth och Tarmo Rajala suckar över alla problem de har haft efter en resa med Sterling. Flygbolaget vägrar ersätta dem för kameror och mobiltelefoner som försvann ur det incheckade bagaget på resan.
RESA

Gitth och Tarmo Rajala uppmanades checka in alla värdesaker på Sterling-flyget hem från semestern.

När de hämtade ut bagaget var både mobiltelefoner och kameror borta.

– Sterling vägrar att ersätta oss. Aldrig mer det bolaget! säger Gitth Rajala.

Den 11 september flög hon och maken Tarmo Rajala från Alicante i Spanien till Köpenhamn.

–?När vi skulle checka in fick vi besked om att inget handbagage var tillåtet. De hänvisade till terrordåden i London, säger Gitth Rajala.

Inte ens mobiltelefoner eller kameror fick de ta med.

– Vi packade ned dem i resväskan som checkades in, berättar Gitth.

Kändes overkligt

När paret Rajala öppnade resväskan i Köpenhamn möttes de av en överraskning.

– Kamerorna och mobilerna var borta. Det kändes overkligt och chockerande, säger Gitth.

De gjorde en skriftlig anmälan direkt på flygplatsen och kontaktade sedan också Sterlings huvudkontor som lovade skicka papper de skulle fylla i.

Mobiltelefonerna och kamerorna var värda över 20?000 kronor.

Den 10 november kom Sterlings skriftliga beslut: flygbolaget betalar ingen ersättning. Man säger att det var de lokala myndigheterna som inte tillät något handbagage. Därför ska paret Rajala vända sig till sitt försäkringsbolag.

Men hemförsäkringen gäller inte, därför att saker som kameror och mobiltelefoner inte får förvaras i bagage som checkas in.

– Jag känner mig helt rättslös. Vi följde ju bara instruktionerna och packade om våra saker i resväskan. Vi har blivit oförskämt behandlade av Sterling och jag kommer att slåss för vår rätt till ersättning, säger Gitth Rajala, som tänker anmäla saken till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Strikt ansvar

Stefan Larsson, på ARN, säger:

– Rent generellt har flygbolaget strikt ansvar över allt som har checkats in, enligt Montreal-konventionen. Flygbolagen har rätt att bestämma att vissa saker inte får checkas in. Men allt som är incheckat ansvarar flygbolaget för.

På Sterlings försäkringsavdelning säger Stine Hemmingsen:

Vi kan inte betala någon ersättning för de förlorade sakerna på grund av att det var de lokala, spanska myndigheterna som bestämde att allt handbagage måste checkas in. Enligt Sterlings bestämmelser får inte mobiler och kameror förvaras i bagage som checkas in.

Men paret Rajala blev ju beordrade att packa ned och checka in sina värdesaker?

Då får de vända sig till flygplatsmyndigheterna i Spanien och rikta sina ersättningskrav till dem.

Via sin sekreterare säger Sterlings kommersiella direktör Stefan Vilner samma sak.

...och så här reagerar fler mot Sterling

Fler klagomål mot Sterling

Sture Olsson