Så blir din resa miljövänligare

RESA hjälper dig att minska utsläppen på din semester

1 av 2
RESA

Tåg i Sverige, buss till kontinenten och inga mellanlandningar när du flyger.

Så åker du för att släppa ut minst koldioxid.

Resa ger dig bästa tipsen för att bli en grön resenär.

Den globala temperaturökningen beror mycket sannolikt på våra egna utsläpp av växthusgaser, skrev FN:s klimatpanel IPCC i sin rapport i förra veckan.

Men flyget står för en relativt liten del. Man brukar räkna med att runt 3 procent av transportsektorns utsläpp kommer från flyget.

Är inte flyget den stora miljöboven?

Nej, bilen är störst och står för runt 85 procent av utsläppen.

Men flyget är en miljöbov. Olika branscher säger att deras utsläpp inte betyder något. Men det är summan av alla utsläpp som betyder något, säger Magnus Nilsson, trafikexpert på Naturskyddsföreningen.

På hög höjd

Det finns två saker som gör flyget till en miljöbov. Utsläppen sker på hög höjd. Då blir avgaserna två till fem gånger så farliga för klimatet som på marken.

På hög höjd påverkar även kväveoxider och vattenånga klimatet. Därför brukar man multiplicera koldioxidmängden med minst två, säger Lars B Johansson, professor och ordförande i Flygets Miljökommitté.

Sedan ökar flyget kraftigt, när trenden i resten av samhället är att vi måste minska utsläppen. Enligt Airports Council International har flygresorna ökat med ungefär 4 procent per år de senaste 20 åren. Prognosen fram till 2025 är en fördubbling, från dagens 4,3 miljarder flygresor till 9 miljarder.

Men turismen är väl bara en del av flygresorna?

- Ja - men en stor del. Semester- och fritidsresor står för ungefär 70-80 procent av flygresorna i Europa, enligt Stefan Gössling, docent och forskare i miljöekonomi inom turism vid Lunds universitet.

Och turismen ökar. Enligt World Tourism Organisation har antalet turister i världen gått från 541 miljoner 1995 till 842 miljoner förra året. År 2020 tror man att siffran har dubblerats till 1,6 miljarder.

Är flyget alltid sämst?

Nej, i vårt exempel Stockholm-Gotland är snabbfärjan ännu sämre. Och det beror enbart på hastigheten.

Långsamma, vanliga fartyg är faktiskt bra transportmedel, säger Stefan Gössling.

Sämst av allt är att åka ensam i bil.

Äh, klimatfrågorna löser den tekniska utvecklingen - eller?

Flyget förbättras hela tiden. På sträckan Stockholm-Visby släpper ett 20 år gammalt plan ut 50 procent mer per passagerare än ett nytt plan.

SAS har börjat med gröna inflygningar som sänker bränsleförbrukningen.

Varje del av flygningen kan betyda mycket. Drar man av på gasen så att man kommer fram någon minut senare, kan det göra mycket för förbrukningen, säger Lars Andersen på SAS informationsavdelning.

Finns gränser

Men det finns gränser för utvecklingen.

- Ett flygplan som tillverkas om 20-25 år kan dra 40 procent mindre bränsle. Men så mycket längre går inte att komma. Det går ju inte att få ned förbrukningen till noll, säger Lars B Johansson och tillägger:

- Den tekniska utvecklingen kan inte kompensera en fördubbling av antalet flygpassagerare.

Ska man helst sluta resa?

- Ja, ju mindre man reser desto bättre är det. Bäst är att cykla eller gå – då mår man själv mycket bättre, säger Magnus Nilsson.

Vad kan man göra om man ändå vill åka på semester?

- Det finns enkla saker man kan göra. Till exempel välja fullpackade charterplan i stället för halvfulla reguljärplan, säger Magnus Nilsson.

Så funkar utsläppsrätterna hos flyget

Sju tips för ett grönare resande

Familjen Grön och familjen Kohl – så stor skillnad gör de för miljön

Läs också:

Bo Svernström