Hyrbil blev dyrbil

Firman drog 1 775 kr extra från Harry Hanells kreditkort

RESA

Harry Hanell, 63 år, betalade sin hyrbil redan före avresan.

Men hyrbilsföretaget i Florida drog över 1 700 kronor extra från hans konto – efter att han lämnat tillbaka bilen.

– Kvalificerat lurendrejeri, säger Harry Hanell.

Golfsemestern i USA höll på att bli dyrare än beräknat för Harry Hanell från Visby. Först sedan Resa kontaktat biluthyraren fick han sina pengar tillbaka. Foto: MARIA HEMLIN PALJE
Golfsemestern i USA höll på att bli dyrare än beräknat för Harry Hanell från Visby. Först sedan Resa kontaktat biluthyraren fick han sina pengar tillbaka. Foto: MARIA HEMLIN PALJE

I november åkte Harry Hanell på en efterlängtad golfsemester till Miami med American Golf Tours. Det var en paketresa där hyrbil ingick och när Harry landat lämnade han in sin voucher hos hyrbilsfirman Alamo, skrev under avtalet och uppgav sitt kontokortsnummer som säkerhet.

Men semestern fick ett trist efterspel. Efter att Harry lämnat tillbaka sin mini-van upptäckte han att Alamo dragit 1 775 kronor – extra.

– Det var omöjligt att få hjälp och vi hade bråttom till flygplatsen, så jag fick ta tag i det när vi kom hem, säger han.

Först vände han sig till American Golf Tours, som lovade att hjälpa honom att förhandla med Alamo.

– De skickade mina mejl vidare till Alamo, men sa att de själva inte hade något ansvar.

Enligt Alamo hade Harry kvitterat ut en större bil än han beställt och pengarna var priset för uppgraderingen.

– Men jag hade inte krävt uppgradering och ingen hade sagt att jag fick en annan bil. Jag kände mig helt maktlös.

I ett mejl till Alamo uppgav dessutom American Golf Tours att andra kunder råkat ut för samma sak.

Alamos Sverige-agent vill inte prata med Resa om Harrys ärende. Men efter bara ett par timmar lämnar säljchefen på Londonkontoret, Richard Rilstone, svaret som Harry väntat på i månader.

– Kunden får tillbaka sina pengar på en gång. Det här skulle aldrig ha hänt.

– Det var vårt eget fel att den bil Harry beställt inte fanns och då ska kunden naturligtvis inte betala uppgraderingen.

Uppgifterna om att fler kunder blivit drabbade tillbakavisar han och säger att den här typen av misstag är ovanliga.

Harry Hanell är nöjd med att ha fått rätt, men han köper inte förklaringen.

– Det låter bra, men jag tror inte att det är sant. Och jag vill varna andra så att de inte råkar ut för samma elände.

Viktigt för dig som ska hyra bil

Nina Hampusson