”Miljövänliga” tåget – värre än buss

Aftonbladet avslöjar: Tåg orsakar dubbelt så stora utsläpp på Europaresan

Miljöresa? Om du tar tåget till Gardasjön, Italien, står du för ett dubbelt så stort koldioxidutsläpp som om du tar bussen.
Miljöresa? Om du tar tåget till Gardasjön, Italien, står du för ett dubbelt så stort koldioxidutsläpp som om du tar bussen.
RESA

Tror du också att tåget är det självklara miljövalet när du ska ut och resa?

Tänk om. Vill du vara miljövän på Europaresan – ta bussen.

Det visar Aftonbladets granskning.

Förra året lanserade Fritidsresor Blue Train, tågchartern ner till Gardasjön i Italien.

Resformen blev snabbt en succé och omskriven som det nya, miljövänliga sättet att resa.

I år har man utökat programmet med fler destinationer, och även Ving har hoppat på tåget.

Men hur miljövänligt är egentligen tåget?

Aftonbladet Resa har tillsammans med den oberoende organisationen Nätverket för transporter och miljö, NTM, tagit fram siffror för hur mycket koldioxid som släpps ut under en tågresa ut i Europa.

Resultatet är väldigt tydligt – och lär förvåna många.

Smutsiga kolkraftverk

Vi har specialgranskat fem tågresor till europeiska kontinenten. I samtliga fall orsakar tåg större utsläpp än buss – i tre av exemplen mer än dubbelt så stora. Orsaken är att tågen i många länder till stor del drivs av smutsiga kolkraftverk.

En charterresa med tåg till Gardasjön i Italien släpper ut ungefär 94 kilo koldioxid per person. En bussresa samma väg resulterar i mindre än 45 kilo.

Som jämförelse är flygets motsvarande utsläpp (till närliggande Verona) 129 kilo. Tåget släpper alltså visserligen ut mindre växthusgaser än flyget – men skillnaden är inte särskilt stor.

Jonas Åkerman är forskare i miljöstrategisk analys vid KTH. Han har själv gjort motsvarande uträkningar som Aftonbladet Resa och kan bekräfta resultaten.

– Om man tittar på koldioxidutsläpp så är buss betydligt mer miljövänligt än tåg i de här fallen, säger han.

I ett framtidsperspektiv ser Jonas Åkerman dock positivt på tåg som ett miljövänligt transportmedel.

– Om Tyskland och östländerna ändrar sin elproduktion till mer miljövänliga alternativ så blir tåget bättre, säger han.

Undvik Polen och Tjeckien

Tågresenärer som vill resa miljövänligt bör definitivt undvika Polen, tätt följt av Tjeckien, Ungern och Tyskland. I de här länderna dominerar kolkraften.

– Sverige, Norge och Finland är bäst, men även Schweiz, Österrike och Frankrike är bra länder att åka tåg i, säger Evert Andersson, professor för järnvägsgruppen på KTH.

I Sverige drivs SJ:s tåg enbart av så kallad grön el, och att Frankrike ligger bland de bästa i klassen beror på att landet har mycket kärnkraft.

– Även beläggningen, antal passagerare, på tågen är mycket viktig. Nattåg har ofta hög beläggning, liksom snabbtåg.

Även i den här aspekten ligger Frankrike bra till, med en modern tågflotta och många snabbtåg.

– Men man kan inte stirra sig blind på koldioxidutsläpp. Det är många andra aspekter att ha i åtanke, som till exempel hur lång tid resan tar, säger Evert Andersson.

FAKTA

Så gjorde vi:

Buss: 

Beräkningarna utgår från långfärdsbuss av dubbeldäckartyp med modern dieselmotor, fullsatt buss med drygt 50 passagerare. Enligt NTM släpper den ut 15 g CO2/personkilometer. 

Tåg: 

För sträckor i Sverige och Tyskland har respektive lands tågbolags egen miljökalkylator används (dvs SJoch Deutsche Bahn), för övriga länder har en beräkning gjorts med utgångspunkt från de olika ländernas elmix, enligt statistik från NTM. En uträkning har sedan gjorts enligt formeln: kWh/personkm * gram CO2/kWh = gram CO2/personkm. 

För energiåtgång/personkilometer har vi använt siffran för tyska tåg, vilket ger en ungefärlig uppskattning även för tåg i de övriga länderna. 

Färja:

För färjetransporten Trelleborg–Sassnitz har vi använt siffror från en uträkning gjord av Jonas Åkerman, forskare på KTH (220 g CO2/personkm).

Flyg:

För flygresan har vi använt SAS egen miljökalkylator och räknat med en beläggning på 75 procent.Uträkningarna baseras på samma avstånd både för buss och tåg. För att räkna ut sträckornas längd i km har vi använt både Deutsche Bahns hemsida och sajten viamichelin.com. Underlagen för uträkningarna är kontrollerade av Magnus Svan, vd för NTM.

Vad tror du är mest miljövänligt på Europaresan?