”Gratisresan var omöjlig att boka”

Sterlings kompensation värdelös för Monica

Besviken Monica Poromaa försökte förgäves boka en resa till Alicante med Sterling.
Foto: STEFAN MATTSSON
Besviken Monica Poromaa försökte förgäves boka en resa till Alicante med Sterling.
RESA

En gratisresa till valfri ort i Europa.

Monica Poromaa tog tacksamt emot Sterlings gåvokort efter den misslyckade resan till Florens.

– Men jag blev mindre glad när det visade sig att gratisresan endast gick att boka på flyg som ingen vill åka, säger hon.

Kim Kärnfalk, 33,

programledare, Stockholm

Det var i somras som Monica Poromaa och hennes sambo flög med Sterling till Florens. På flygplatsen havererade incheckningssystemet och i luften blev vädret så dåligt att det redan försenade flyget tvingades nödlanda i Bologna.

– Det var en minst sagt kaosartad resa, säger hon.

Fick gåvokort

Tre dagar senare fick hon ett ”gift certificate” från Sterling, ett gåvokort med en gratis tur- och returresa till valfri ort i Europa, som kompensation.

– Vi blev jätteglada. Och förvånade. Det hade bara gått tre dagar och vi fick redan ersättning. Vi tänkte att Sterling var ett ovanligt kundvänligt företag, säger Monica Poromaa.

Otydliga besked

Den uppfattningen ändrades när sambon ringde Sterling för att boka en gratisresa till Alicante.

– Det måste finnas superbilliga low fare-biljetter kvar, annars kan man inte använda gåvokorten sa de, säger Monica.

Detta trots att de enda regler som angetts var att gåvoresan inte gick att boka på svenska helgdagar, under högsäsong eller på flyg med ”limited capacity”, begränsad platstillgång.

Hon bestämde sig för att ringa Sterling igen.

– Då blev vi ännu mer besvikna. Det nya budet var att gåvokorten bara gäller på flygresor med minst 40 platser kvar. Så i vissa fall måste man vara ute ett år i förväg för att få åka dit man vill. Detta borde Sterling vara tydliga med från början. Ersättningen ser betydligt bättre ut än den är, säger Monica Poromaa.

Tar åt sig av kritiken

Rulle Grabow Westergard, kommunikationsdirektör på Sterling, tar åt sig av kritiken.

– Jag ska kontakta kundtjänst och be dem att precisera vad som gäller i fortsättningen. Gåvoresorna går bara att boka på flyg med minst 40 lediga platser och det borde vi vara tydliga med. Vi vill inte att folk ska känna sig lurade, säger hon.