Olyckan kostade dem 70 000 kr

Janne skadades svårt i Thailand – men försäkringen täckte inte bästa vännens hjälp

RESA

Att ta hand om en vän som blir sjuk på resan kan stå dig dyrt.

Det fick Peter Gutniak, 37, erfara när hans bästa vän råkade ut för en bilolycka i Thailand.

– Försäkringen gällde inte eftersom vi inte är skrivna på samma adress.

När barndomsvännerna Janne Kull, 36, och Peter Gutniak, 37, planerade resan till Thailand såg de framför sig lata dagar på stranden tillsammans med sina respektive döttrar och Jannes fru Camilla.

Efter två veckors rundresa hamnade sällskapet på Koh Lanta. Janne och hans dotter Vanessa, 9, bestämde sig för att ta en tur med en hyrd vespa. När de stannade till för att göra en högersväng körde en pickup med full fart in i dem bakifrån.

Kastades av vespan

Janne och Vanessa kastades av vespan, slogs medvetslösa och fick svåra sårskador, främst Janne som antagligen skyddade sin dotter med sin egen kropp.

– Det sista jag minns är att vi åt frukost. Sedan är allt blankt, säger Janne.

Både han och hans dotter fördes i ambulans till sjukhuset i Phuket, där Vanessas tillstånd bedömdes som kritiskt eftersom hon fortfarande var medvetslös.

Samlades på sjukhuset

Under tiden låg Jannes fru Camilla och solade på stranden tillsammans med Peter och hans dotter Tanja, 13.

– Jag tyckte att det tog lång tid. Plötsligt ringde Camillas telefon och jag förstod direkt att något hade hänt, säger Peter.

Camilla kastade sig i en taxi. Peter checkade ut från hotellet och började ringa runt till släkt och vänner.

Senare samma dag samlades de på sjukhuset. Camilla vakade vid sin skadade familjs sjukbädd. Peter bestämde sig med en gång för att ta hand om alla praktiska detaljer, som att ringa SOS International och ta kontakt med försäkringsbolaget.

Det visade sig snabbt bli ett heltidsjobb.

– Jag pratade med SOS International minst tio gånger om dagen under den första tiden. Det var otroligt mycket strul redan från start, säger Peter.

Kunde inte resa hem

Ganska snart stod det klart att den inplanerade hemresan fyra dagar senare måste skjutas upp. Jannes sårskador krävde mycket tillsyn och Vanessa – som chockades svårt av olyckan – var vid medvetande men i ett katatoniskt tillstånd de första dagarna.

Peter kände att det var självklart för honom att stanna kvar och hjälpa familjen.

Men SOS International sa nej – de kunde inte betala en ny biljett för honom och hans dotter eftersom de inte var skrivna på samma adress som de skadade.

Samma besked fick Peter av Trygg-Hansa, där båda familjerna har sin hemförsäkring. Inte heller American Express, som Janne betalat allas resa med, gick med på att deras reseförsäkring täckte hemresan.

– Var jag än ringde blev jag bemött med total nonchalans, säger Peter.

Minns ingenting

Peter bokade nytt hotellrum, nya hemresebiljetter, fixade en hyrbil och skötte all kontakt med myndigheterna med sin mobiltelefon. Allt för egna pengar som han inte visste om han skulle få tillbaka.

Trots det hade han inte en tanke på att överge sin bästa vän.

– Det är klart att man ställer upp för varandra. De hade inte klarat sig utan mig, säger han.

Åtta dagar efter olyckan kunde de åka hem till Sverige igen. Båda var på bättringsvägen, men Janne var fortfarande inlindad i bandage från topp till tå och hade svårt att röra sig.

Såren har läkt nu, men Janne lider av koncentrationssvårigheter och har ont i ena knät och i nacken. Vanessa mår bra, men tycker fortfarande att det är lite läskigt att cykla.

Ingen av dem har några minnen av olyckan.

Besviken på försäkringsbolaget

Väl hemma började Peter och Janne reda ut vilka villkor som egentligen gällde för de olika försäkringar som sällskapet hade. Snart stod det klart att American Express hade fel – i villkoren för det guldkort som resan betalades med står det klart och tydligt att även medresenärer som inte är släkt har rätt till ersättning vid sjukdom eller skada.

Peter är besviken på hur försäkringsbolagen skött hela ärendet, och förvånad över reglerna om att resesällskapet oftast inte omfattas av försäkringen om de inte är skrivna på samma adress eller är släkt med den som skadats.

– Försäkringen borde definieras utifrån vilka som reser tillsammans, säger Peter.

American Express svarar inte

Tillsammans har Janne och Peter lagt ut mellan 60 000 och 70 000 kronor i extra omkostnader.

Först när de tog kontakt med Trygg Hansa och berättade om intervjun med Resa valde försäkringsbolaget att betala ut det totala ersättningskravet på 37 000 kronor.

American Express har däremot endast betalat ut 4 000 kronor av ersättningskravet på 36 000 kronor. Ingen förklaring har getts till varför, och kortföretaget svarar inte längre på Peter och Jannes telefonsamtal eller e-post.

FAKTA

Olycka på resan – gör så här

Om du blir akut sjuk, råkar ut för olycksfall eller behöver akut tandvård, ordineras vila på hotellrum, din medresenär blir sjuk eller måste resa hem, gör så här:

1. Skaffa läkarintyg, helst på engelska, från första dagen. Se till att läkarens ordination, till exempel sängläge, framgår klart.

2. Spara alla kvitton.

3. Ring den alarmcentral som ditt försäkringsbolag är knutet till.

SOS International

tel?+45?70?10?50?50

Euro-Alarm

tel +45?70?10?90?50

Europ Assistance

tel?+46?8?58?77?17?00

Gouda Alarmcentral

tel?+45?33?15?60?60

Ambulansflyg kan kosta en miljon

Är du helt oförsäkrad kan resan bli väldigt dyr om olyckan är framme. Saknar du försäkring får du stå för hela kostnaden själv.

Här är några exempel:

Ambulansflyg från Asien: 1 miljon kr.

Intensivvård i USA: 40?000 kr/dag.

Dykolycka i Turkiet: 100?000 kr.

Källa: Konsumenternas försäkringsbyrå