Klimatkampen: Vem kan man lita på?

Experten: ”Det finns inga sanningar – allt är mer eller mindre gissningar”

1 av 2 | Foto: Jupiter
RESA

Prislappen för ett bättre klimatsamvete varierar kraftigt. En semesterresa till Thailand kan kosta allt mellan en dryg hundralapp och 1 400 kronor att klimatkompensera.

– Det är en slirig bransch, säger Magnus Nilsson på Svenska naturskyddsföreningen.

Att betala för vindkraft i Kina är ett sätt att klimatkompensera.
Att betala för vindkraft i Kina är ett sätt att klimatkompensera.

145 kronor. Eller 1 391 kronor. Att

klimatkompensera en flygresa till Bangkok tur och retur kan antingen vara ganska billigt –

eller ganska dyrt. Det beror helt på vilket företag eller vilken organisation man vänder sig till.

Magnus Nilsson.
Magnus Nilsson.

Magnus Nilsson, trafikexpert på Svenska naturskydds- föreningen, säger att det är en svår bransch för konsumenterna att förstå.

– Priset varierar eftersom man gör helt olika värdering av utsläppen, säger han.

"Det finns inga sanningar"

En och samma flygresa, Bangkok tur och retur, kan dessutom anses släppa ut drygt ett ton koldioxid eller nästan sex ton. Det finns många sätt att räkna på och mycket att ta hänsyn till.

– Det finns inga absoluta sanningar i det här. Allt är mer eller mindre grova gissningar, säger Magnus Nilsson.

Han påpekar också att det skiljer sig mycket mellan hur stor del av pengarna som faktiskt går till projekten och hur mycket som går till företagets egna omkostnader.

SAS utsläppskalkylator räknar mycket lågt

SAS har valt att samarbeta med företaget Carbon Neutral, vars utsläppskalkylator räknar mycket lågt, det vill säga inte tar hänsyn till några andra utsläpp än själva koldioxiden eller att utsläppen sker på hög höjd.

Niclas Härenstam.
Niclas Härenstam.

– Det finns ingen exakt vetenskap på det här området. Vi har valt den här modellen. Den som vill kan ju kompensera hos någon annan. Det är ett val som resenären får göra själv, säger SAS presschef Niclas Härenstam.

Svenska företaget Tricorona Climate Partner har två gånger rankats bland de mest pålitliga företagen i branschen. Tricorona Climate Partner är också bland de klart dyrare alternativen. Vd Per Egstam är väl medveten om det, men menar att kvalitet kostar.

– Det beror helt på vilken typ av klimatprojekt man satsar på. Vi har bara sådana som är certifierade enligt FN:s riktlinjer.

Svenska naturskyddsföreningens råd till den som vill resa med gott samvete är att inte klimatkompensera alls, utan att köpa utsläppsrätter i stället.

– De pengarna går till åtgärder här i EU. Och det är här koldioxidutsläppen är för höga, inte i Sydamerika, säger Magnus Nilsson.

FAKTA

"Klimatkompensation är en flopp"

Det är mycket snack kring klimatkompensation. Men när det kommer till kritan är nästan ingen flygresenär beredd att betala.

– Klimatkompensation är en flopp, säger Jim Hofverberg på Fritidsresor.

Bara två procent av Vings resenärer och under en procent av SAS resenärer klimatkompenserar för sin resa. Hos Fritidsresor rör det sig endast om någon promille, enligt företagets miljökoordinator Jim Hofverberg.

– Det ena företaget vi samarbetar med fick in knappt 100 000 kronor från våra resenärer förra året, det andra företaget fick bara in småpengar, säger han.

Få privatpersoner klimatkompenserar

Ticket, Resia och Resevaruhuset erbjuder alla sina kunder att klimatkompensera via Tricorona Climate Partner. Men vd Per Egstam säger att privatresenärerna ändå är försvinnande få.

– Vi har kanske ett tiotal privatpersoner per månad. Vi fokuserar främst på företag, som vill klimatkompensera sina resor eller klimatneutralisera sina produkter, säger han.

Att klimatkompensera en tur och retur-resa Stockholm–Bangkok kan kosta upp till 1 300 kronor. Det är en hög tröskel även för en miljömedveten resenär. Fritidsresor har därför startat ett eget projekt: Klimatbidraget 5+5.

Principen är att för varje kund som lägger en femma för klimatet bidrar också Fritidsresor med en femma.

Förra året valde nästan 6 av 10 resenärer att ge ett klimatbidrag, enligt Jim Hofverberg.

– Många bidrar med lite. Vi är glada att vi kom på det här, säger han.

Resultatet sedan lanseringen i januari 2008 har blivit drygt 6,6 miljoner kronor till koldoixidneutraliserande projekt.

Kräver ordentligt regelverk

Svenskarnas ovilja att klimatkompensera är en sund reaktion. Det anser Svenska naturskyddsföreningens trafikexpert Magnus Nilsson.

Ansvaret för klimatet ska inte ligga på de enskilda konsumenternas samvete, enligt honom. Det som i stället behövs är ett ordenligt regelverk och en fungerande utsläppshandel för flyget.

– Systemet i dag är väldigt motsägelsefullt, säger han.

Så kan du bidra

Klimatkompensation

Utsläppsrätter

Johanna Alskog