Ryanair backar om ersättning till resenärerna

Foto: Scanpix
RESA

Ryanair har tidigare motsatt sig kraven på att betala för de strandsatta resenärernas utgifter.

Nu backar bolaget.

Men någon ekonomisk kompensation blir det inte.

Flygbolag och researrangörer håller på att knäckas av askan från vulkanen på Island och tonen börjar bli allt mer desperat.

Lågprisbolaget Ryanairs vd Michael O'Leary meddelade i går att bolagets strandsatta resenärer inte kan räkna med ett öre i kompensation för hotellnätter eller måltider eller andra omkostnader medan de väntar på att askmolnet skingrar sig.

Men uttalandet var felaktigt och i dag kommer bolaget med ett nytt besked. Trots att Ryanair anser att reglerna är felaktiga, eftersom flygbolagen inte själva kunde rå på den situation som uppstod, så kommer de motvilligt att ersätta sina resenärer.

– De resenärer som har kvitton på rimliga utgifter kommer att få ersättning. Det handlar alltså inte om kompensation, och det är det som har krånglat till detta, säger Daniel de Carvalho, kommunikationschef på Ryanair.

Missnöjda med lagen

Ryanair är kritiskt till att flygbolagen tvingas ersätta sina resenärer för utgifter som ligger utanför själva resan. Under flygstoppet drabbades flera av bolagets resenärer dessutom av den tågstrejk i Frankrike som inträffade samtidigt.

Eftersom tågbolagen inte är skyldiga att ersätta någon för boendet i samband med en försenad resa så var det Ryanair som drog nitlotten.

– Det vår VD ville belysa med sitt uttalande i går var orättvisan i detta. Vi tycker att ersättningen till passagerarna borde vara begränsad till själva reseutgiften, säger Daniel de Carvalho.

Vad de stora utgifterna kommer att betyda ekonomiskt för Ryanair är för tidigt att säga.

– Just nu fokuserar vi bara på att få hem våra resenärer, säger Daniel de Carvalho.

Ryanairs resenärer har två alternativ om resan blir inställd: att få alla pengar tillbaka och avsäga sig rätten till ersättning för mat och logi på vägen till resmålet. Eller att kostnadsfritt boka om resan. Enligt Ryanair ska inga extra utgifter för resan tillkomma vid en ombokning.

Bolaget ersätter här för utgifterna för uppehälle tills resan blir av.

SAS-resenärer får pengarna tillbaka

SAS meddelar på sin sajt att resenärer inom Europa kan vänta sig pengarna tillbaka eller ombokning utan kostnad. För den som har en biljett till ett flyg som ännu inte gått kan gratis boka om resan till samma destination fram till 31 december.

Samt att man enligt reglerna erbjuder mat, dryck, ersättning för omkostnader som telefonsamtal vid förseningar över två timmar samt hotell för max 200 euro per natt och transport till flygplatsen.

Men mot de 3 000 passagere som är strandsatta utanför EU är SAS inte lika generösa. Där är gränsen högst två hotellnättar och maxbeloppet varierar mellan länderna.

– Den har vi satt med utgångspunkten att vi kan ta hem alla de närmaste dygnen. Vi kommer inte att behöva utnyttja den gränsen, säger informationschefen Bertil Ternert till TT.

Tvingar researrangörerna att ta kostnaderna

I stort lever de Skandinaviska flygbolagen upp till kraven från EU men det finns undantag.

– Många bolag, som exempelvis Finnair och Air France-KLM, ersätter inte passagerare för kostnader för hotellrum och måltider som de ska göra, säger Tomas G Olsson på Svenska resebyråföreningen till TT.

Han menar att det tvingar researrangörerna att ta kostnader som flygbolagen egentligen ska stå för.

Flybolagen ropar nu på statsstöd för att klara krisen men så länge gör många allt för att kringgå reglerna.

I Bangkok erbjöd tillexempel Finnair passagerare att skriva på ett kontrakt där de avsade sig ersättning för extra resekostnader mot möjligheten att följa med på ett plan till Uleåborg i norra Finland i stället för de ursprungliga destinationerna.

Vågar jag boka?