Skaffa dig ny stil på lyxrean i Milano

Spara tusenlappar!

RESA

Hann du inte med årets mellandagsrea? Då kan du få en andra chans i italienska modestaden Milano. RESA har sniffat på glamouren inför världens lyxigaste märkesutförsäljning.

Det blir helt galet. Folk blir ”bananas” och kärringarna slåss, säger Martina Lindh, 20, och skrattar. Hon är från Stockholm men bor i Milano sedan ett och ett halvt år.

I dag är hon ute och handlar lite inredningsprylar i Milanos shoppingkvarter tillsammans med mamma Monica, 55, och storebrorsan Marcus, 30, som är på besök för att gå på fotboll och se Zlatan.

Det är lördag eftermiddag och fortfarande någon vecka kvar till starten på superrean.

Via Monte Napoleone är packad med folk som bär på små piffiga paket och påsar från Prada, Dolce & Gabbana och Gucci.

Jag snubblar nästan på en silvergrå Ferrari som står parkerad mitt i vimlet. Men det är inget märkvärdigt här. Det är den andra Ferrarin jag ser inom loppet av tio minuter.

”Ladda med tålamod”

Det här känns redan lite ”bananas” för mig. Man kan undra hur man tar sig fram på den här gatan den sjätte januari när modebutikerna startar lyxrean.

– Ett tips för att slippa jätteköerna är att börja tidigt på dagen och ladda upp med mycket tålamod, säger Martina.

– Vårnyheterna och vår standardkollektion rear vi inte ut, men mycket av höstens och vinterns kollektion kommer vi att ha i snitt 40 procent rabatt på, säger butiksbiträdet i den superlyxiga Guccibutiken i Galleria Vittori Emanuele II i centrala Milano.

Normalpriset för italienska märkeskläder, smycken och accessoarer kan vara hälften än vad det kostar hemma i Sverige. Under rean kan därför priserna krypa ner till en fjärdedel av vad det skulle kosta hemma. Plötsligt har en ”vanlig dödlig” råd med åtminstone en Dolce & Gabbana-t-shirt eller ett par Armani-jeans.

Satsar på skyltfönster

Jule Zieske, 19, från Tyskland och Claudio Sanna, 22, från Italien har just botaniserat i Armanibutiken på Via Monte Napoleone. De har inte tid att vänta in rean.

– Jag försöker hitta snygga kläder till min storasyster. Det ska bli en present, säger Jule.

Vad har du för budget?

– Den är ganska stor, men det är hon värd.

Modebutikerna har satsat stort på sina skyltförnster. Hos Prada hänger en vit skyltdocka med vit fejkpäls i en röd och glittrande skidliftstol. Armani satsar på skor i guld och blänkande handväskor inbäddade i svart sammet. Det är knappt man vågar gå in.

I Dolce & Gabbanas herrbutik på Corso Venezia tas jag dock emot som en prins. Två muntra dörrvakter håller upp dörren.

– Här hittar du bara kläder för riktiga män, säger Matteo, ler och sträcker på ryggen. Han och kollegan Eric ser ut som de klivit ut ur en av Dolce & Gabbanas kataloger.

Högsta mode

Plötsligt får jag en impuls att vilja spendera minst tusen spänn på ett par coola solglasögon eller en häftig t-shirt. Kanske har jag till och med råd med en sådan där jacka i mc-modell. De är just nu högsta mode i Milano.

Men en snabb koll på prislappen dödar alla impulser – 795 euro (cirka 7 000 kronor)!

Men med sisådär 70 procents rea är priset överkomligt. En ny impuls – ska jag chansa och komma tillbaka i januari. Det kan det vara värt.

FAKTA

4 ställen att shoppa på

Armani Megastore

8000 kvadratmeter med kläder, accessoarer, smycken, inredning och mycket mer. Om du inte har råd att shoppa kan du alltid ta en caffè doppio på Emporio Café inne i butikskomplexet.

Via Manzoni 31

Dolce & Gabbana

Relativt oansenlig entré från gatan, men tar du trappan upp från gatuplan uppenbarar sig ett flera våningar stort komplex fyllt med herrkläder, klockor och coola solglasögon.

Via della Spiga no. 2

Guccis flaggskepp

"Haute couture" och härligt svindyra accessoarer. Gucci har som alla de andra stora märken flera butiker i Milano, men den här är deras mest grandiosa.

Via Montenapoleone, no. 5–7

Shoppinggatan

Känns de stora modemärkena aningen för lyxiga så kan du åka till den långa gatan Corso Buenos Aires – ett av Milanos populäraste shoppingstråk. Här finns till och med "second hand".

Följ RESA på Facebook – klicka här och titta in!

Johan Söderlund/text och foto