Aftonbladet
Dagens namn: Amalia, Amelie
Årets Dagstidning digitalt.
SISTA MINUTEN FRÅN
Rhodos fr. 498:-
Mallorca fr. 499:-
Antalya fr. 499:-
Startsidan / Resa

Rätt till ersättning
- för "dummies"

Ny smart tjänst på nätet – besked direkt om du har rätt att få pengar tillbaka

Försenat flyg eller skadat bagage?

Nu lanseras en superenkel webbtjänst för dig som vill kolla om du har rätt till ersättning.

Frågan är; har du råd att inte testa Konsumentverkets Klagoguide?

Konsumentverkets nya tjänst ger dig snabbt besked om du har rätt till ersättning när något strular på resan.   Konsumentverkets nya tjänst ger dig snabbt besked om du har rätt till ersättning när något strular på resan. Foto: BILDEN ÄR ETT MONTAGE

Det är en djungel av regler att ha koll på om du vill få rätt mot flygbolag och researrangörer som inte håller vad de lovar, exempelvis inställda flyg eller sunkiga hotellrum.

Den som inte har koll på sina rättigheter kan missa tusentals konor i ersättning.

Tusentals kronor i ersättning

Visste du till exempel att du kan få nästan 4000 kronor i ersättning om flyget ut i Europa är över tre timmar försenat?

Men nu finns det en lösning på problemet.

Med Konsumentverkets nya webbtjänst Klagoguiden Resor kan du klicka dig fram, steg för steg, och få råd och viss praktisk hjälp att ställa resebranschens skurkar mot väggen.

Så funkar Klagoguiden Resa

I steg ett får du välja om du vill klaga på en flyg- eller tågresa. Därefter om resan är inrikes, inom- eller utom Europa.

Därefter får du en rad alternativ att välja bland. Till exempel "Försenat flyg", "Skadat bagage" eller "Försenat bagage".

Till slut har du stegat dig fram och fått svar på om du har rätt till exempelvis ekonomisk ersättning. Här kan du även ladda ner eventuella blanketter som ska fyllas i för att du ska få din ersättning.

I vissa fall finns också information om undantag från kompensationsreglerna, exempelvis "extraordinära omständigheter" som politisk instabilitet och strejker.

Kräva rätt

– Vi hoppas att Klagoguiden Resor ska hjälpa resenärer att få kunskap om sina rättigheter. Med den kunskapen kan man sen vända sig till flygbolaget eller tågföretaget och kräva det man har rätt till, säger Henrik Axelsson, webbredaktör på Konsumentverket.

Testa Klagoguiden Resa här!

Välj valuta
 
   Loaded...
Jag vill växla
SEK