Passagerare instängda i flygplan

RESA

Ett plan som tillhör Ryanair blev fast på Göteborg City Airport i Säve med ett 70-tal passagerare ombord på onsdagskvällen.

Efter flera timmar fick de kliva av igen.

Foto: FOTO: AP

Snöfall och isbildning på vingarna hindrade planet från att lyfta till Sicilien som tänkt var klockan 17.40. Passagerarna fick vänta i fem timmar ombord utan mat och vatten.

”Ingen mat och vatten”

– Vi får ingen mat och inget vatten. Det är spädbarn här. Det är helt galet, sade Charlotta Raffone som var ombord tillsammans med man och två barn, till Göteborgs-Posten.

Passagerarna bad kabinpersonal om att få något att äta och dricka. Men piloten sade nej med hänvisning till att man inte får sälja förtäring på marken. Ingen fick heller lämna planet.

Enligt flygplatschefen Göran Hall på Göteborg City Airport är det flygbolagets ansvar.

– När flygplansdörrarna stängs är det flygbolaget som bestämmer, säger Hall till GP.

Fick kliva av

Försök att spola bort isen gjordes utan att lyckas. Vid 23-tiden fick passagerarna lämna planet.

– De har fått stiga av nu eftersom flygplatsen stänger klockan 23, säger Göran Hall, till Sveriges Radio Göteborg.

Ber om ursäkt

Ryanair bad under torsdagen de drabbade om ursäkt. I ett pressmeddelande skriver bolaget:

”Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla berörda passagerare för förseningen och den inställda flygningen på grund av de ogynnsamma väderförhållandena. Ryanair ber också om ursäkt för den långa vistelsen ombord på flygplanet för dessa passagerare, vilket berodde på att kaptenen försökte göra allt i sin makt för att underlätta en omedelbar avgång till Sicilien, så snart vädret tillät att startbanan kunde öppnas igen.

Kritiken mot att ingen mat och dryck tillhandahölls under den långa väntan motiverar bolaget så här:

”Ryanair kan inte öppna serveringsvagnarna medan flygplanet står på marken på grund av bestämmelser från tullmyndigheten, samt risken att servering ytterligare kan försena en snabb avgång.”

FAKTA

Ryanair: Förlåt

Ryanair ber nu passagerarna på planet om ursäkt. Enligt flygbolagets presschef, Stephen McNamara, berodde det på att planets kapten hela tiden fick besked om att planet kunde komma iväg.

– Det gjorde att han bad passagerarna stanna kvar ombord. Och till slut kom besked om att man skulle kunna lyfta strax innan flygplatsen stängde vid 23-tiden. Men då började det snöa igen, säger McNamara till TT.

– Att vi inte kunde sälja eller dela ut drycker eller smörgåsar till passagerarna beror framför allt på tull- och skatteregler. Men sedan vill vi heller inte ha serveringsvagnar i gångarna när vi väntar på start, det kan försena takeoff betydligt, säger han.

TT-Aftonbladet