Så flyger vi i framtiden

Planen kan starta och landa lodrätt – får extrema vingar

1 av 4 | Foto: www.bauhaus-luftfahrt.net
VTOL Airship är en hybrid av ett flygplan och ett klassiskt luftskepp, som landar och startar lodrätt.
RESA

Framtidens flygplan kommer att se helt annorlunda ut.

Och luftskeppen är på väg mot en renässans.

Allt enligt 35 forskare i en tankesmedja i München.

Framtidens flyg kommer att bygga på helt ny teknik, vågad design och där nya drivmedel krävs.

Blickar vi 30 år framåt i tiden ryms förmodligen nio miljarder människor på vår planet. Och 60 procent beräknas bo i gigantiska storstäder.

Det innebär i sig att världen krymper, ett faktum som flyget måste anpassa sig till.

Flygplatser kan inte bli hur stora som helst, plan får inte vara lika bullriga som dagens och andra drivmedel måste in i framtidsbilden.

Klarar extremt korta banor

Forskarlaget i tankesmedjan Bauhaus Luftfahrt i München laborerar med flygplansmodeller som kan klara att starta och landa på mycket korta landningsbanor.

De flygplan forskarna nu skissar på kan bli aktuella att tas i bruk från 2020 och framåt. Det skulle passa framför allt redan i dag överbelastade flygplatser i USA och, för att ta ett europeiskt exempel, Heathrow i London.

Ett plan med just egenskapen att kunna starta och landa på extremt korta banor heter Hyliner ESTOL.

På det är vingarna designade så att en tunn luftström på vingtopparna pressas bakåt för att förbättra aerodynamiken men också för att hjälpa till med fart framåt.

VTOL Airship är en hybrid av ett flygplan och ett klassiskt luftskepp. Den aerodynamiska designen ska hjälpa till i själva lyftögonblicket och VTOL landar och startar lodrätt till skillnad från de gamla luftskeppen. Det drivs av helium och väl uppe i luften fungerar det som ett vanligt flygplan.

Claire Liner är kanske den mest diskuterade modellen. Här löper gammal och ny teknologi hand i hand. Motorerna är helt integrerade i flygplanskroppen och energin överförs till fyra propellrar i stjärtfenan.

Mitt i planet finns passagerarplatser i två våningar. Och nosen är tillplattad för att förbättra aerodynamiken.

Passagerarna värmer kabinen

Den första modellen av Claire Liner, som ska ta 300 passagerare, presenterades redan 2008 på flygplansmässan Air Berlin Show.

Även om helikopterfronten har tankesmedjan tänkt till. 2D Propulsor kommer att se helt annorlunda ut jämfört med dagens helikoptrar.

En lång och roterande axel löper genom hela modellen och en extra roterande cylinder på mitten borgar för extra lyftkraft. Dessutom är de traditionella rotorbladen utbytta mot fyra ”hjulskovlar”.

Vi passagerare ska också bidra till att framtidens flyg blir miljövänligare. I det tänket ingår bland annat att kroppsvärmen från 300 passagerare delvis ska värma kabinen via särskilda värmeväxlar.

Följ RESA på Facebook – klicka här och titta in!