Kolla, luftskeppen gör comeback!

RESA

En sensationell comeback hänger i luften.

Ett luftskepp som stiger mot skyn igen.

76 år efter det att man trodde idén var död för alltid.

När zeppelinaren Hindenburg fattade eld och störtade i New Jersey, USA, den 6 maj 1937 innebar det i motsats till Titanic och kryssningsfartygen slutet för luftskeppen.

Det skulle dröja ända till i början av 1990-talet innan en man från Ukraina flyttade till södra Kalifornien och började lobba för sin idé om ett nytt luftskepp.

Igor Pasternak, 48, grundade bolaget Aeros och har sedan dess fått ekonomiskt mångmiljonstöd såväl från den amerikanska rymdflygstyrelsen Nasa som försvarshögkvareret Pentagon.

En försöksmodell, Thunderbird 2, är snart klar för en första testflygning. Går allt som Pasternak & co planerat kan framtidens flygtrafik vara på väg att revolutioneras framför allt när det gäller frakt.

Kräver ingen flygplats

Aeroscraft kan lyfta enorma mängder som i Thunderbird 2:s fall, 66 ton. Och då är försöksmodellen bara hälften så stor som den tilltänkta uppföljaren.

En annan fördel är att farkosten kan starta och landa vertikalt och därför inte behöver flygplatser utan enbart en öppen yta. Den är designad för att även kunna landa på vatten!

Två faktorer som, tillsammans med lyftkapaciteten, gör den idealisk för att kunna sättas in i katastrofområden eller för att helt enkelt frakta militärt materiel in i krigszoner, därav Pentagons intresse.

En fjärde fördel är att Aeroscraft endast behöver en tredjedel av det bränsle ett stort transportplan förbrukar under en motsvarande flygsträcka.

Testmodellen blir 77 meter lång – jämför det med Hindenburgs 245 meter! – medan den slutliga varianten av Aeroscraft kommer att mäta det dubbla, 145 meter.

Drivs med helium

I detta skick blir luftskeppet kapabelt att lyfta och transportera lika mycket som tre C-130 Super Hercules flygplan och med en bränslekostnad som bara motsvarar ett av de tre transportplanen.

Start- och landningstekniken är helt annorlunda jämfört med de gamla zeppelinarna från det tidiga 1980-talet.

Hindenburg brann och störtade för att luftskeppet drevs med brandfarlig vätgas.

Aeroscraft drivs med helium och tekniken gör att vid landning görs heliumet i tankarna tyngre än luft vilket pressar ned farkosten mot marken.

Vid start sker det omvända, helium blir lättare än luft och sedan gör turbomotorerna resten för att luftskeppet ska lyfta.

Så drygt 75 år efter den fruktansvärda Hindenburg-kraschen kommer en efterföljare snart att stiga mot skyn.

FAKTA

Luftskeppets historia

Luftskeppen utvecklades i Tyskland i början av 1900-talet.

Hindenburg var 245 meter långt, 41 meter i diameter, kunde lyfta 112 ton, hade fyra motorer, vardera med 1100 hästkrafter, och maxhastigheten var 135 km/tim.

Luftskeppet störtade och brann upp den 6 maj 1937 i New Jersey, USA. Den dramatiska kraschen där 35 personer av de 97 ombord omkom plus en ur markpersonalen, innebar dödsstöten för zeppelinarna. Detta trots att en, Graf Zeppelin, färdats 1,6 miljoner kilometer och även genomfört den första jorden runt-flygningen utan intermezzon. Hindenburg-kraschens genomslag blev alltför tungt för luftskeppsbranschen.

Kraschplatsen är i dag ett historiskt landmärke. Guidade turer anordnas men eftersom olyckan inträffade på ett flottbas är rundturerna stängda för utländska medborgare.