Bikiniflickor skapar storm runt flygbolag

RESA

Air New Zealand brukar hyllas för sina kreativa och annorlunda säkerhetsfilmer, som när de fyllt hela flygplan med figurerna från Sagan om Ringen-filmerna.

Men när de nu låter kurviga baddräktsmodeller klä av sig för att demonstrera syrgasmasker haglar kritiken.

Med Cook Islands kritvita, palmkantade paradisstränder som bakgrund paraderar bland andra supermodeller som Christie Brinkley och Chrissy Teigen i den nya säkerhetsvideon, som samtidigt är ett samarbete och en hyllning till tidningen Sports Illustrateds 50-årsjubilerande baddräktsnummer.

Soligt och väldigt avklätt, i kombination med säkerhetsbälten, syrgasmasker och instruktioner hur man sätter mobilen i flygplansläge, och med titeln "Säkerhet i paradiset" (Safety in paradise), har kritiken inte låtit vänta på sig.

”Värsta videon hittills”

Debattören Deborah Russell vid Massey University i Nya Zeeland menar att det enda videon gör är att objektifiera kvinnor. Och hon får medhåll från många, inte minst på sociala medier haglar kritiken från nyzeeländare och flygpassagerare: "Värsta videon hittills", "ett enorm steg bakåt för kvinnorna på Nya Zeeland", "glad mina döttrar inte ska flyga någonstans med mig den närmaste tiden", "ni borde skämmas för budskapet ni förmedlar", "sluta använda kvinnors kroppar för att sälja flygbiljetter", är några åsikter.

Men flygbolaget, liksom Cook Islands jublanda turistmyndighet, tar kritiken med jämnmod.

– Vi har verkligen vinnlagt oss om att göra en smakfull video, men eftersom den även är en hyllning till Sports Illustrateds baddräktsnummer var det naturligt att ha med dem i videon, säger Air New Zealands talespersonAndrew Aitken.

Två miljoner tittare på Youtube

Och bolagets vd Chrisyopher Luxon tar också det hela med ro:

– Vi vet att vi faktiskt får våra kunder att titta på säkerhetsvideon och ta till sig budskapet bättre än, vågar jag säga, något annat flygbolag, säger han till CNN.

Och alla tycker på inget sätt illa om den nya filmen. Oskyldigt sensuell, lekfull och kul, är några av de positiva kommentarna från några av de över två miljoner (!) tittare videon redan lockat på Youtube.