Sanningen bakom flygplansmyterna

Blir man full snabbare när planet är i luften?

1 av 4 | Foto: Thinkstock
Nej, du kommer förmodligen inte att störta planet på grund av din mobiltelefon.
RESA

Är du rädd att du ska råka öppna nödutgången ombord och sugas ut i luften?

Lugn, det är praktiskt taget omöjligt.

Det är bara en av myterna som vi i den här artikeln kan slå hål på.

Men däremot finns det en del som är sanna...

Stäng av mobilen annars kraschar planet! Eller? Och nej, du blev inte fullare på grund av höjden under flygresan. Du hade förmodligen bara druckit en drink för mycket. Vi listar sex myter som har med flygningar att göra för att se huruvida det finns någon sanning i dem eller inte.
Håll tillgodo!

Nej, du kommer förmodligen inte att störta planet på grund av din mobiltelefon.
Foto: Thinkstock
Nej, du kommer förmodligen inte att störta planet på grund av din mobiltelefon.

1. Om du inte stänger av mobiltelefonen störtar planet

Sant och falskt

Anledningen till att du inte får ha på din mobiltelefon (eller måste ha den i flygplansläge) är att det finns en viss teoretisk risk att det kan störa flygplanssystemen. Men med det sagt har det aldrig bevisats att mobiltelefonen kan åstadkomma problem. Faktum är att det finns studier som säger att det går bra att flyga med telefonen på. Men det är trots allt en regel och regler är ju till för att följas. Så du gör nog bäst i att stänga av telefonen när du flyger ändå.

2. Man kan av misstag öppna nödutgången när planet är i luften

  Falskt

Är du orolig för att sugas ut i luften och falla handlöst 10 000 meter ner till marken? Då kan du slappna av nu. På grund av övertrycket i kabinen i relation till lufttrycket utanför på så hög höjd är det praktiskt taget omöjligt.

3. Flygplanen har inte radnummer 13 ombord

Sant och falskt

Det stämmer faktiskt till viss del. De flesta flygbolag är möjligtvis aningen skrockfulla – eller så är de bara väldigt hänsynsfulla gentemot de flygrädda. Lufthansa har dessutom plockat bort radnummer 17 på grund av att det är ett otursnummer i Italien. Men det finns faktiskt flygbolag som inte har plockat bort några radnummer alls, och det är bland annat Alaska Airlines och Norwegian.

4. Luftkonditioneringen ombord gör dig sjuk

Falskt

Luften ombord på flygplan är oftast väldigt ren. Den byts med jämna mellanrum ut av komprimerad luft som passerar genom filter av sjukhuskvalitet som tar bort 99,97 procent av de luftburna bakterierna och virusen. Om du ändå blir sjuk kan det däremot finnas andra saker ombord på planet som inte är särskilt rena. Brickbord, armstöd eller kanske en resekamrat till exempel.

Det var den där extra drinken – INTE den höga höjden – som gjorde dig onykter på planet.
Foto: Thinkstock
Det var den där extra drinken – INTE den höga höjden – som gjorde dig onykter på planet.

5. Du blir onykter snabbare uppe i luften

Falskt

Nej. Full blev du möjligtvis av den där extra drinken du beställde in. Studier har nämligen visat att trots den höga höjdens inverkan på trötthet har den ingen effekt på alkoholnivån i blodet.

6. Åska kan få flygplanet att störta

Sant

Ja, det är möjligt. Men senaste gången ett flygplan faktiskt störtade till följd av ett blixtnedslag var 1967. Flygplanen testas och kontrolleras noggrant och risken för att det ska hända är väldigt liten, och då slår ändå åskan ner i genomsnitt i ett plan om året.

7. Om du märker bagaget som ömtåligt kommer det att behandlas varsamt

Falskt

Inte nödvändigtvis, nej. Alla passagerares bagage måste få plats i lastutrymmet på planet – och fort ska det gå. Personalen har inte tid att försäkra sig om att ingenting i väskorna går sönder. Med andra ord: Är det något riktigt dyrtbart gör du bäst i att skeppa godset istället.

8. Ingen får stå upp när piloten går på toaletten

Sant

Sant! Faktum är att det allt som oftast är en toalettpaus för piloten (och inte till exempel turbulens) som gör att lampan med säkerhetsbältet börjar lysa under flygresan. Under toalettpausen ska passagerarna sitta ned medan kabinpersonalens försteman vaktar cockpit.

Källor: PureWow, Skyscanner, Aftonbladet