Aftonbladet
Dagens namn: Botvid, Seved
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Resa

Så enkelt håller du formen – på resan

Sex smarta knep:  Maten  Träningen

Det finns sätt att hålla formen även när du är på resande fot.   Det finns sätt att hålla formen även när du är på resande fot. Foto: Thinkstock.

Allt fler svenskar vill träna på semestern.

Men du behöver inga flådiga gym för att hålla igång.

Här är enkla hälsoknepet när du är på resande fot.

Följ Aftonbladet Resa på Facebook

LÄS OCKSÅ PLUS Bo 5-stjärnigt för ett par hundralappar  

I samband med resor kan det vara svårt att hålla koll på kost och träning, men Huffington Post listar sex smarta punkter som får dig att hålla fokus även i främmande land:

1. Ha koll på resmålet
Alla platser har sina unika möjligheter. Exempelvis har Rio de Janeiro över 300 kilometer cykelbanor runtom i staden. I London erbjuder ett stort skomärke gratis gruppträning utomhus för tjejer. New Yorks Central Park är känd för att vara ett löparmecka. Alltså: Använd staden utifrån dess förutsättningar och hitta träning utifrån det.


2. Stretcha där du kan
En flygresa kan få den bäste att stelna till, se därför till att sträcka ut musklerna ordentlingt där du kan. Även ett litet hotellrum funkar, var inte rädd för att använda golvet.

3. Drick mycket vatten
När man reser blir det ofta massa fläng med oregelbundna mattider, men kroppen behöver ju vätska. Tips: Ta med en tom flaska i säkerhetskontrollen och fyll den på toa – så slipper du betala en förmögenhet för vattnet. Observera att detta endast funkar bra i länder där kranvattnet är okej att dricka.

4. Ät ordentlig frukost
Du står dig bättre under dagen om du ser till att fylla på energidepåerna redan på morgonen, så se till att gå loss på hotellets frukostbuffé. Visst är det lockande att äta härligt stora middagar, men ju senare du äter – desto större risk för att kalorierna stannar i kroppen och blir fett.

5. Ha med nyttiga snacks
På resande fot är det lätt att ens vanliga matvanor inte hänger med och blodsockerfallet är inte långt bort. Se därför till att alltid ha bars, nötter eller frukt med dig, i stället för att köpa den hutlöst dyra fikan – som dessutom får dig att gå upp i vikt.

6. Var kreativ
Varför inte testa en ny träningsform när du ändå är iväg? Kanske yoga, löpning eller varför inte dans? Ta gärna hjälp av hotellet eller vänner för att hitta ny och annorlunda träning.

Aftonbladet Resa
Välj valuta
 
 Loaded...
Jag vill växla
SEK