Se upp för Europas värsta bötesfällor

Kolla expertens tips – annars kan det bli dyrt

Lämnar polisradio och radarvarnare hemma – annars kan det bli riktigt dyrt.
Lämnar polisradio och radarvarnare hemma – annars kan det bli riktigt dyrt.Foto: GRAFIK: RIKARD BODIN
RESA

Tänker du bil­semestra i Europa i sommar?

Se då till att und­vika dryga ­extrautgifter.

Det vimlar av svindyra bötesfällor i Europas alla länder.

Och minsann inte bara för fortkörning.

Det är en sak att komma ihåg kör­kortet och att stoppa med bilens registreringsbevis och försäkringsbevis.

Men visste du att fyra länder i Europa ­kräver att du har extra glödlampor med i ­bilen?

Eller att sex europeiska länder låter polisen bötfälla motorvägsbilister som saknar ett ­särskilt klistermärke på vindrutan?

Karl von Schoultz är resespecialist på ­Motormännen. Han ser en förklaring till ­varför det är lätt att åka på böter utomlands.

– Trafikövervakningen utomlands är ­betydligt mer omfattande än här hemma. ­Polisen är mycket närvarande längs vägarna och också mer auktoritär än i Sverige.

Italiens förbjudna zoner

P-böter och fortkörning är de vanligaste förseelserna, men det finns många andra ­fällor att trilla i.

– En sak som många hör av sig till oss om är det som kallas zoner i Italien. ­Väldigt många italienska städer har ­zoner dit bara de boende och nyttotrafik har tillträde genom tillstånd. Kommer man som turist är det lätt att haka på i trafikrytmen och så åker man in i förbjudet område.

Det verkar inte heller vara någon bra idé att bara strunta i att betala böterna?

– Nej, allt fler länder samarbetar kring böter. Mellan EU-länderna gäller att böterna ska drivas in av myndigheterna i förarens eget hemland.

Fick böra 1,8 miljoner

– Och det kan ibland dröja upp till ett år innan böteskravet dimper ned i brev­lådan här hemma, till exempel 125 euro för fortkörning. Det är bäst att betala. Annars kan boten säljas till ett inkassoföretag och då kan det bli ­väldigt, ­väldigt dyrt i slutändan.

När det gäller fortkörning noterade en schweizisk man och mångmiljonär ett svårslaget rekord för något år ­sedan. Han körde då sin Ferrari i 137 km/tim på en 80-väg.

Fallet hamnade i domstol och bötes­beloppet blev stenhårt – 1,8 miljoner ­kronor – eftersom Schweiz utdömer ­bötesstraff efter inkomst precis som ­Danmark och Finland också gör.

FAKTA

8 fällor du lätt kan undvika

Kom ihåg dekalen

Här är märket du måste ha om du ska köra på motorväg i Schweiz, Slovenien, Slovakien, Tjeckien, Ungern och Öster­rike. Märket kallas Autobahn-Vignette och dekalen kan köpas vid gränsövergångar eller på större bensinstationer. Och det kostar att strunta i klister­märket.

I till exempel Slovenien ligger minimiboten för avsaknad av vignette på 300 euro (cirka 2800 kronor)!

Skippa alla ”hjälpmedel”

Den ultimata varningen är att lämna polisradio, laservarnare och radar­varnare hemma. Utländsk polis ser bokstavligen rött när det gäller dessa hjälpmedel, särskilt i Frankrike och Italien.

I Frankrike är boten 1500 euro (cirka 14000 kronor) och i värsta fall beslagtar ­polisen hela ­bilen!

I Italien kan det bli så dyrt som drygt 26000 kronor plus att radarvarnaren konfiskeras.

Ingen läsk och mobilprat

I bland svenskar så populära turistlandet Spanien har ­trafiklagarna blivit avsevärt hårdare under senare år.

Här kräver polisen att man ska vara hundraprocentigt ­koncentrerad under körningen. En svensk kvinnlig turist fick böter på drygt 500 kronor för att hon drack en läsk med bara en hand på ratten.

Pratar man i mobil svider det ännu mer i plånboken. 2700 kronor i böter blir det om man använder mobiltelefon eller hanterar gps under ­körning. Och, håll i er nu, har man hund med i bilen ska även den vara fastspänd i säkerhetsbälte. Annars blir det böter.

Spola krökien i Italien

Blodalkohol över 0,5 promille i Italien kan kosta upp till 1311.99 euro.

Ny lag kräver alkomätare

Frankrike kräver från 1 juli att även utländska ­turister ska ha alko­mätare med sig i bilen. Engångsmätare för ­10–20 kronor kommer att säljas vid färjeläger och tunnelutfarter.

Den som struntar i påbudet riskerar dock inga svindyra böter – 11 euro eller cirka en svensk hundring handlar det om.

Spänn fast bältet

I Grekland är det dyrt att ­slarva med säkerhetsbältet. 1100 kronor!

Dansk dubbel

I Danmark kostar det på att köra med nedslitna däck eller att köra över heldragen ­linje: 625 kronor.

Tänk alltid två!

Cypern är det enda landet som kräver två varningstrianglar per bil. Men för fordon med släp, exempelvis husvagn, krävs två ­varningstrianglar i Norge, Spanien, Slovenien, ­Kroatien, Serbien, Monte­negro och Makedonien.

Två extra glödlampor måste du ha med dig i bilen i Spanien, ­Albanien, Bosnien-Herzego­vina, Kroatien, Makedonien och Tjeckien.

Ladda ner guider!

PLUS Ladda ner resguider Över 200 titlar till resmål världen över