Ryanair startar sex nya linjer från Skavsta

- beräknar 1,5 miljoner passagerare per år

RESA

STOCKHOLM

Lågprisflygbolaget Ryanair kopplar nu greppet om den skandinaviska flygmarknaden genom storsatsningen på Skavsta flygplats.

Ryanair börjar i april flyga till sex nya destinationer i Europa från Skavsta, bland dem Oslo, Århus och Tammerfors.

Satsningen innebär att Skavsta blir Ryanairs nionde bas i Europa och att flygplatsen blir Sveriges fjärde största flygplats.

I början av april sätts fyra nya flygplan in på Stockholm Skavsta. Det blir minst 30 flygningar varje dag till Glasgow, Hamburg, Paris, Oslo, Århus och Tammerfors. Sedan tidigare flyger Ryanair till London och Frankfurt från Skavsta.

Bygger ut flygplatsen

- Vi har flugit på Skavsta i fem år och flyger numera drygt 200 000 passagerare via Skavsta, så det känns naturligt att utöka vår verksamhet här, säger Ryanairs vd Michael O'Leary.

- Ledningen för Skavsta har lovat oss att bygga ut flygplatsen och vi räknar med att flyga 1,5 miljoner passagerare årligen till och från Skavsta.

Förra året flög sammanlagt drygt 300 000 personer till och från Skavsta. Då ingick även Finnair och Goodjet i statistiken.

Kostar 2 miljarder

Expansionen kräver en kraftig utbyggnad av flygplatsen och en mycket större terminalbyggnad.

- Vi kommer att behöva 200 anställda i form av piloter, kabinpersonal och tekniker, säger Michael O'Leary.

Han räknar med att investeringen kommer att kosta Ryanair omkring 200 miljoner dollar.

Nya jobb i Nyköping

Och satsningen kommer att ge 200 nya jobb i Nyköpings kommun och flera andra kommuner i Södermanland.

- Vi är mycket glada över den här satsningen som betyder mycket för hela regionen. Vi måste bygga ut vägar och skaffa fram bostäder till Ryanairs personal, säger kommunalrådet i Nyköpings kommun Göran Forssberg.

- Det är snabba ryck nu och det blir flera hundra nya jobb omgående för att överhuvudtaget få i gång detta i tid.

Enligt Göran Forssberg innebär varje miljon årspassagerare minst 1 000 nya jobb i regionen.

- Det här innebär att vi måste börja samarbeta med flera andra kommuner för att klara detta, säger Göran Forssberg.

Enligt Forssberg kommer Nyköpings kommun att investera upp emot 80 miljoner kronor för att klara av alla nödvändiga investeringar.

- Nu ska vi också börja bearbeta regeringen och Banverket för att få i gång en snabbtågslinje till Skavsta, säger Göran Forssberg.

Trycket ökar på SAS

Ryanairs storsatsning ökar nu trycket ytterligare på SAS som dominerar flygtrafiken i Skandinavien. Men SAS slipper i alla fall konkurrera med Ryanair på den svenska inrikesmarknaden.

- Vi kommer inte börja flyga på den svenska inrikesmarknaden. Det beror på att den svenska regeringen tar ut skatt på inrikesbiljetter till skillnad från andra EU-länder, säger Michael O'Leary.

- Man kan inte driva lågprisflyg och samtidigt behöva betala skatt på biljetterna.

Michael O'Leary hävdar att Ryanair kommer att göra en inbrytning i Sverige om biljettskatten försvinner.

Han tillbakavisar kritiken från konsumentverken i Norge och Sverige om att Ryanairs reklamerbjudanden är missvisande.

- De enda som klagar på våra annonser är våra konkurrenter, som inte klarar av att hålla lika låga priser, säger Michael O'Leary.

Hit går Ryanairs nya linjer från Skavsta utanför Nyköping.

CG Ström/TT