Aftonbladet på kurs för att bota flygrädsla

”Rummet osar av 50 människors skräck”

RESA

Ett solvarmt rum osande av 50 människors ångest. Här sitter vi som bestämt oss för att sluta vara flygrädda.

Mest yngre kvinnor. En mor smeker sin tonårsson lugnande över ryggen. En kostymkille skruvar oavbrutet korken av och på sin vattenflaska.

Det är "lär dig flyga-kurs" hos Fritidsresor/Britannia.

På vägen hit tänkte jag lite på Stig-Helmer i Sällskapsresan - utsträckta armar och mässande röst "Jag kan flyga, jag är inte rädd".

Ska det bli så? Nej, det blir det förstås inte.

Upplägget är briljant och bygger på en specialkomponerad kvartett trygga, medelålders män.

Nummer ett, den teknikinsnöade ingenjören: "Ett plan klarar vilken turbulens som helst och det kan glidflyga 20 mil utan motor. Det är kontroller mellan alla flygningar, varje dygn, efter 650 flygtimmar, efter 6 000 flygtimmar..."

Nummer två, den kaxige kaptenen: "Naaej, jag är faktiskt aldrig rädd. Jag kommer från flygvapnet. Och när vi tränar i simulatorn är det alltid motorhaveri, eldsvåda och extrema vindar samtidigt - så man är tränad."

Nummer tre, den servicefokuserade stewarden: "Vi i kabinpersonalen vet att passagerarna kollar om vi verkar trygga i planet så därför ler vi."

Nummer fyra, den empatiske psykoterapeuten: "Det är helt naturligt att vara rädd men det är onödigt. Risken att dö är faktiskt bara en på elva miljoner. De tankar och bilder av haverier du får i huvudet ska du se som skräptankar, de har inget med verkligheten att göra."

Först lyssnar vi på dem och sedan får vi disponera dem. I smågrupper får vi fråga vad vi vill:

Är det verkligen så att piloterna är fulla ibland?

Ja, det händer tyvärr.

Vad händer om en mekaniker slarvar?

Då upptäcker mekaniker nummer två det.

Är det bra att äta betablockerare?

Nej, på sikt är det bättre att möta sin rädsla. Försök hänga med i vad som händer och säg saker som "jaha, nu fälls landningshjulen ut, det är det som låter" till dig själv.

Varför känns det alltid som att planet tappar höjd när man stigit ett tag?

Det är balansorganen som övertolkar det faktum att planet planar ut.

Vad händer om en fågel flyger in i motorn?

När man testar en motor skjuter man in fåglar i den, den ska klara av åtminstone två större måsar, fler än så flyger aldrig in.

När de fyra timmarna är till ända har vi avhandlat allt som bekymrar oss, alla mystiska ljud som hörs i kabinen och alla gamla haverier och deras orsaker. De flesta "patienter" har fnissat åt sin egen skräck och fått bekräftat att det finns fler med samma nojor. Och jag känner mig faktiskt rätt mycket mindre rädd. Men jag har också fått lära mig att min nyvunna säkerhet är en färskvara. För att hålla kvar den finns bara ett sätt: att - hjälp! - flyga, flyga och flyga.

Charlotta Dahlgren