Gaten stängde före utsatt tid - tvingades köpa nya biljetter

”Med merkostnaden på 4 208 kronor blev det knappast något lågpris”

Familjen Nordgren kom i tid till flygplanet, men gaten stängde ändå.
Foto: Magnus sandberg
Familjen Nordgren kom i tid till flygplanet, men gaten stängde ändå.
RESA

De var i tid - men gaten hade redan stängt.

Då tvingades tvåbarnsfamiljen köpa nya biljetter hem till Sverige.

- Med alla merkostnader hade det varit billigare att välja SAS, säger Stig Nordgren.

I mars förra året skulle familjen från Ingarö i Stockholms skärgård besöka några släktingar i Skottland.

Resan från Skavsta via London till Glasgow gick bra. Problemen kom på hemresan.

Planet från Glasgow kom i väg något försenat men familjen och allt bagage var ändå på plats i tid i London där planet till Skavsta väntade.

- Monitorn vid gaten lyste fortfarande och ett annat par stod och väntade. Sedan plötsligt släktes gaten.

Erbjöds stand by-biljetter

Familjen hänvisades till Ryan Airs disk som erbjöd stand by-biljetter några timmar senare.

- Eftersom vår ena dotter var febrig kunde vi inte riskera att bli kvar i London så vi fick välja en flight till Västerås och sedan ta en hyrbil tillbaka till Skavsta där vår egen bil stod.

Nu har ett år gått, men ingen har hört av sig - trots att Allmänna reklamationsnämnden har rekommenderat Ryan Air att ersätta familjen.

- De akterseglades trots att de var i tid på flygplatsen. Med merkostnaden på 4 208 kronor blev det knappast något lågpris, säger Torsten Palm på reklamationsnämnden.

I går ställde Ryan Air in ett plan från Skavsta till Paris, på grund av strejk där.

- Ett missförstånd ledde till att resenärerna ändå bussades ut till flygplatsen, säger Skandinavienchefen Reidar Svedahl.

Britt Peruzzi