Farligaste flygen

SAS inte säkrast längre

1 av 3
88 döda Aeroflot är det farligaste flygbolaget i Europa. 14 september 2008 kraschade ett Aeroflot-ägt passagerarflyg nära spåren av Transsibiriska järnvägen.
RESA

Flygplanen har stått som spön i backen den senaste tiden.

Nu visar ny statistik visar att SAS inte längre är säkrast.

Här är listan över var – och med vem – det är farligast att flyga.

SAS kommer först på femtonde plats i världen över de säkraste flygbolagen, visar statistik som norska tidningen Netteavisen har sammanställt.

– Men flygbolaget har en ganska liten betydelse. Var i världen du flyger är viktigare, säger flygsäkerhetsexpert Hans Kjäll.

Farligt i Afrika

Västeuropa, USA, Kanada och Australien är säkrast. Det är nio gånger farligare att flyga i Asien, tio gånger farligare i Sydamerika och mellan 50 och 60 gånger i Afrika.

– Kraven på säkerhet är egentligen desamma, men ekonomiska och kulturella skillnader gör att säkerheten varierar, säger Hans Kjäll.

Längst ner i listan återfinns Aeroflot och Turkish Airlines.

80 skadades

Det sistnämna bolagets Boeing kraschade strax före landning på holländska Schiphol 25 februari.

Nio människor dog och 80 skadades.

Andra olyckor på kort tid är mirakellandningen i Hudsonfloden och olyckan utanför Buffalo då 49 personer omkom.

Tryggare vid vingen

– Det har varit flera haverier, men det är en slumpfördelning, säger Hans Kjäll.

Var sitter man säkrast i planet?

– Kanske är det något lite säkrare att sitta just där vingarna går in i flygplanskroppen. Där finns en högre strukturell hållfasthet och tyngdpunkten ligger där. Det medför mindre rörelser om planet roterar.

FAKTA

Farligast – och tryggast

De fem farligaste flygbolagen (Placering i världen inom parantes)

1. Aeroflot (81)

2. Turkish Airlines (80)

3. Olympic Airways (68)

4. Air France (65)

5. Alitalia (58)

...och de fem säkraste

1. Lufthansa (5)

2. British Airways (6)

3. Iberia Airlines (9)

4. KLM (11)

5. SAS (13)

(Placering i världen inom parantes)

Orsaker till olyckor

Mänskliga faktorn: 75–80 procent

Teknikfaktorer: 10 procent

Omgivning (luftrum, flygplats, flygledning och väder): 10–15 procent

Källa: Hans Kjäll, Nordic Safety Analysis Group.