Flygbolagens nya vapen: askradarn

Installeras i planet – känner av aska på tio mils avstånd

Snart kan flygplanen har radar ombord som varnar för aska (bilden är ett montage).
Snart kan flygplanen har radar ombord som varnar för aska (bilden är ett montage).
RESA

Det kan bli flygets nya vapen mot vulkanaskan.

En askradar.

Flygbolaget Easyjet är först ut med att testa den radar som kan upptäcka aska på tio mils avstånd.

Den nya tekniken har lämpligt nog döpts till AVIOD (Avoid Volcanic Object Identifier and Detector).

Egentligen handlar det om en väderradar med undantaget att denna är enbart inriktad på att upptäcka aska.

I korthet går tekniken ut på infraröd teknik som placeras på flygplanet och som i sin tur förser såväl piloterna som flygbolagets flygkontrollcentral med bilder.

Kan undvika molnet

Bilderna gör det möjligt för piloterna att lägga om flygrutten om ett askmoln skulle dyka upp.

Och de har tid på sig. AVOID kan upptäcka askmoln tio mil framåt och på höjder mellan 1524 till 15240 meter.

Uppfinningen har tagits fram av Nilu, Norska institutet för luftforskning.

– AVIOD förstärker teorin kring askmoln från vulkaner med live data, säger doktor Fred Prata, som lett projektet.

Testas i sommar

Easyjets vd Andy Harrison är också nöjd:

– Denna banbrytande teknik är den ultimata åtgärden som kommer att leda till att problem med omfattande askstörningar är förbi. Askdetektorn kommer att göra det möjligt för våra flygplan att upptäcka och undvika askmolnet på samma sätt som väderradars och väderkartor upptäcker åskväder.

Den första testflygningen äger rum om två månader. På uppdrag av EasyJet lyfter då en Airbus 340.