Ryssar utmanar i luften

Nya Superjet 100 ska vara billigare, snålare och skönare

Superjet 100 visar just nu upp sig på Farnborough Air show utanför London.
Foto: AFP
Superjet 100 visar just nu upp sig på Farnborough Air show utanför London.
RESA

En Boeing? En Airbus?

Nej, en Superjet.

Made in Russia.

Ryskbyggda flygplan klingar kanske inte så säkert hos de som minns hur gamla ryskbyggda maskiner damp ner i backen titt som tätt under Sovjettiden.

Men Superjet 100 är utvecklad i samarbete med bland andra amerikanska Boeing. Tillverkare är statligt ägda Sukhoi.

Kraftigt försenad

Första flygturen gjorde modellen i maj 2008 men sedan dess har projektet drabbats av den ena förseningen efter den andra.

De första leveranserna beräknas nu ske i slutet av det här året, ungefär samtidigt som Boeing får ut de första exemplaren av sin starkt försenade 787 Dreamliner.

Tar 95 passagerare

Superjet 100 tar 75-95 passageare beroende på kabinens utformning, med fyra stolar i bredd i affärsklass och fem i turistklass. Det är tvåmotorigt och tänkt för kortare sträckor, till exempel inom Europa.

I första hand konkurrerar planet med jämnstora modeller från brasilianska Embraer (som bland andra Finnair flyger med) och kanadensiska Bombardier (som bland andra SAS köpt plan av). Men även till giganterna Boeing och Airbus kan Superjet bli en konkurrent.

161 beställda ex

Enligt tillverkaren är Superjet 100 bränslesnålare, rymligare och billigare än sina konkurrenter. Priset? Cirka 28 miljoner dollar, alltså 210 miljoner kronor, styck.

Totalt har Sukhoi fått beställningar på 161 flygplan, bland annat från ryska Aeroflot och ungerska Malev. Bara under den pågående flygmässan Farnborough utanför London har 60 exemplar sålts.