Klagade på Ryanairs macka - blev hämtad av polis

Klagade och blev hämtad av polis. – Brödet var som en blöt svamp. Det stämde inte med beskrivningen i Ryanairs meny ("Freshly Made Premium Sandwich"), berättar Henrik Ulven.
Klagade och blev hämtad av polis. – Brödet var som en blöt svamp. Det stämde inte med beskrivningen i Ryanairs meny ("Freshly Made Premium Sandwich"), berättar Henrik Ulven.Foto: PRIVAT
RESA

Tre poliser hämtade Henrik Ulven, 53, när Ryanair landade på Rygge i Norge.

Anledning var att han hade klagat på sandwichen han köpt ombord.

– De andra passagerarna blev ombedda att sitta stilla medan polisen kom och hämtade mig och tog mig till ett litet rum på flygplatsen. När jag berättade varför de hade blivit tillkallade så skrattade de gott, säger Henrik Ulven till norska tidningen VG.

Henrik Ulven hade inte hunnit äta innan flygavgången och bestämde sig för att ta en smörgås på planet.

Såg inte ut som på menyn

– Jag tänkte att jag skulle kosta på mig lite extra och köpa den som var "freshly made" för 4,50 euro, istället för den som beskrevs som "normal" för tre euro, säger han.

– När jag fick sandwichen så såg den inte ut som på menyn, och när jag tog en tugga så var brödet var mjukt som gummi. Jag ansåg att den var otjänlig, säger Ulven.

– Jag sa till flygvärdinnan att jag gärna ville returnera maten och att jag inte ville betala för den.

Trodde det var ett skämt

Ulven hade även beställt en öl som han dock gick med på att betala. Han erbjöd flygvärdinnan att byta ut sandwichen mot en chokladmuffins, men det accepterades inte, skriver VG.

– Hon talade om för mig att hon skulle anmäla mig till polisen, som skulle komma och möta mig på flygplatsen. Jag trodde det hela var ett skämt, säger Henrik Ulven.

Ryanair försvarar sig

Efter att norska tidningar skrivit om Ulvens sandwich-incident landade ett e-postbrev från Ryaniar i mailkorgen hos VG Nett där man försvarar Ryanairs personal.

"Kaptenen ombord på flight FR8904 bad om polisassistans vid ankomst efter att en passagerare varit störande ombord på flighten. Ryanairs personal ber om polisassistans när det är nödvändigt, baserat på deras bedömning av den störande passageraren", skriver Ryanairs kommunikationsdirektör Stephen McNamara.

Vittne: – Lögn och åter lögn

Henrik Ulven förnekar skarpt att han varit störande.

– Jag satt helt stilla och sa att jag inte tyckte att maten var tjänlig att äta. Så det är bara nonsens, säger Ulven.

Ulven berättar att han har fått stöd av många vänner som är chockade över incidenten.

Han får också stöd av en läsare som också var ombord på samma flygning, och som skickat in ett vittnesmål bland artikelkommentarerna på tidningen moss-avis.no.

"Lögn och åter lögn. Passageraren var i det här fallet inte störande. Ryanair beskriver en helt annan version än den som faktiskt var fallet. Jag var själv ombord och fick mest lust till att ge kabinpersonalen en snyting på näsan", skriver läsaren Ravn.

Har sparat smörgåsen i frysen

– Jag har skrivit en bok om internationell kulturförståelse och håller föredrag om det, så jag är säker på att jag har mitt på det torra i det här fallet, säger Henrik Ulven.

Nu har Henrik Ulven sparat och fryst ner smörgåsen.

– Jag har gjort det ifall det skulle bli mer bråk. Smörgåsen är egentligen Ryanairs egendom eftersom jag inte betalat för den. Så de kan bara komma och hämta tillbaka den, säger han.

Polisen på Rygge flygplats har bekräftar incidenten.

– Vi fick besked om munhuggeri mellan kabinpersonal och passagerare. Han fick gå av planet först och fick rutinmässigt legitimera sig innan han fick gå. Nu är det upp till Ryanair om de vill gå vidare med saken, säger polis Arild Kopperud till VG.