20 hemlisar piloten aldrig berättar

Det är mycket som kan gå fel i cockpit - som vi aldrig får reda på...
Det är mycket som kan gå fel i cockpit - som vi aldrig får reda på...Foto: Thinkstock
RESA

Är du trött på konstiga säkerhetsbestämmelser och luddiga ursäkter för flygförseningar.

Kanske misstänker du att piloten döljer något?

Här är piloternas egna vittnesmål om det vi aldrig får veta när vi flyger.

Magasinet Readers Digest har frågat 17 amerikanska piloter om vad som egentligen händer inne i cockpit under en flygning. Man bad piloterna om raka svar angående irriterande säkerhetsbestämmelser, oförklarliga förseningar och piloternas och kabinpersonalens attityder.

Och svaren är helt klart underhållande (eller skrämmande) läsning. Piloterna vittnar om sin egen oro, om hur de mörkar information och om obehagliga sanningar vi passagerare aldrig får veta.

Här är undersökningens 20 mest häpnadsväckande svar.

1. För lite bränsle

– Jag är ständigt under hård press att ta med mindre bränsle än vad jag skulle önska. Flygbolagen försöker alltid tjäna så mycket pengar som möjligt.

(En kapten på ett större flygbolag)

2. Därför försenas flyget

– Ibland får vi varken lunchraster eller tid att äta. Vi måste försena flygningar så att vi kan få mat.

(Förste styrman på en amerikansk inrikeslinje)

3. Hemliga motorhaverier

- Vi berättar bara för passagerarna vad de behöver veta. Vi talar inte om saker som kan skrämma dem. Du kommer därför aldrig att höra piloten säga: "Mina damer och herrar, vi har ett motorhaveri," även om det är sant.

(Jim Tilmon, pensionerad American Airlines-pilot)

4. Flyger 16 timmar utan rast

– Sanningen är att vi är utmattade. Våra regler tillåter oss att vara i tjänst 16 timmar utan rast. Det är många fler timmar än en lastbilschaufför får köra.

(Kapten på ett stort flygbolag)

5. Kaffe i 650 kilometer i timmen

- När vi är på 11 000 meters höjd och flyger i 650 kilometer i timmen, i ett plan som kan hamna i turbulens när som helst, så kan flygvärdinnorna gå runt och servera kaffe och Chateaubriand. Men när vi är på marken, på plan asfalt, i 15 kilometer i timmen, så måste man vara fastspänd som i en rallybil.

(Jack Stephan, kapten US Airways)

6. Omöjligt att landa smidigt

– På vissa flygplatser med riktigt korta landningsbanor kan du inte få en smidig landning oavsett hur bra du är.

(Kapten Joe D'Eon)

7. Trixar med statistiken

– Nej, du inbillar dig inte. Flygbolagen har justerat ankomsttiden för att förbättra statistiken. De säger att flighten tar två timmar fast den i själva verket bara tar en timme och 45 minuter.

(Patrick Smith, pilot)

8. Riktigt kraftig turbulens

– Det är en sak om piloten tänder bältesskylten för passagerarna. Men om han säger till flygvärdinnorna att sitta ner, då ska du spetsa öronen. Det innebär att det kommer bli riktigt kraftig turbulens.

(John Greaves, flygkapten, Los Angeles)

9. Slätar över allvaret i nödsituationer

– Det finns inget som heter "landning på vatten". Det kallas för att krascha i havet.

(Pilot i South Carolina)

10. Ditt barn kan bli en projektil

– Är det säkert att flyga med en baby i knät? Nej, det är extremt farligt. Om planet bromsar in kraftigt kommer du sannolikt att tappa taget om ditt barn och han eller hon flyger i väg som en projektil.

(Patrick Smith)

11. Ingen "säker plats" i planet

– Det finns ingen "säkraste platsen" på ett flygplan. Vid en olycka kan passagerarna i främre delen dö lika sannolikt som de i flygplanets bakre del.

(John Nance från "Advice for Nervous Fliers")

12. Vad som kan hända om vi inte stänger av mobiltelefonerna

– Folk förstår inte varför de inte kan använda sina mobiltelefoner. Vad som kan hända är att 12 personer beslutar sig för att ringa någon strax före landning, och jag kan då få en felaktig uppgift på instrumentpanelen som säger att vi är på högre höjd än vad vi egentligen befinner oss på.

(Jim Tilmon)

13. Piloter som inte fått sova

– När du kliver på flygplanet klockan 07:00, vill du då att din pilot ska vara utvilad och redo? De hotell flygbolagen bokar åt oss ligger i dåliga områden, de är lyhörda och de har vägglöss.

(Jack Stephan)

14. Därför är det kallt på flyget

– Kallt på flygplanet - det är flygpersonalens fel. Vi bråkar ständigt med dem om temperaturen i flygplanet. De rör sig fram och tillbaka i gångarna och de ringer därför hela tiden och ber oss sänka temperaturen, medan jag vet att de flesta passagerarna fryser.

(En kapten på ett större flygbolag)

15. Så blir du smittad på flyget

– De flesta människor blir inte sjuka efter resan på grund av luften de andats på flygplanet, utan på grund av vad de vidrört. Utgå alltid i från att brickbordet och knappen för att skjuta ryggstödet inte har torkats av.

(Patrick Smith)

16. Sitt i fronten

– Luften i ett flygplan transporteras från fronten till den bakre delen. Så om du verkligen vill ha fräsch luft eller inte vill bli för varm, så ska du sitta så nära fronten som möjligt. Flygplan är i allmänhet varmast i den bakre delen.

(En flygplanstekniker från Texas)

17. Piloter som sover bakom spakarna

– Händer det att piloter sover? Definitivt. Ibland är det bara en tio minuters tupplur, men det händer.

(John Greaves)

18. Är det för billigt att flyga?

– Kom ihåg detta innan du klagar på att kostnaden för en biljett: En flygresa i dag kostar ungefär lika mycket som på 1980-talet.

(Patrick Smith)

19. Flyger med en trasig motor

Du hör aldrig en pilot säga "En av våra motorer har gått sönder". Vad de säger istället: "En av våra motorer ger en felindikation" (Men mer troligt är att de inte säger någonting alls. De flesta plan kan nämligen flyga med bara en fungerande motor.)

(En anonym pilot)

20. Alltid beredd på det värsta

– Folk tror att flygplan kan flyga av sig själva. Tro mig, det är inte sant. De kan flyga av sig själv ibland. Men piloten har alltid händerna på kontrollerna i väntan på att något ska gå fel ...och fel blir det.

(Pilot från South Carolina, USA)