SAS punktligast i världen

Bolagen som är bäst på att hålla tider – och de sämsta

Problemtyngda SAS kan i alla fall glädja sig åt att fler plan landade i tid än för något annat storbolag i världen i augusti.
Problemtyngda SAS kan i alla fall glädja sig åt att fler plan landade i tid än för något annat storbolag i världen i augusti.Foto: SAS
RESA

Vill du komma fram i tid?

Flyg skandinaviskt.

De spanska flygbolagen är däremot rena skräcken för den punktlige.

Sajten Flightstats.com registrerar hundratals flygbolags alla avgångs- och ankomsttider.

Här kan du kolla statusen för pågående eller kommande flighter men också sammanställningar över bolagens punktlighet senaste tiden, generellt eller på en viss sträcka.

Det kan ge en fingervisning om du riskerar att få tillbringa värdefulla timmar av weekendresan på kaotiska flygplatser.

Uselt från Skavsta

I listan här intill ser du vilka europeiska flygbolag som var punktligast i augusti. Procentsiffran anger andelen av bolagets flygningar som landade i tid

Men punktligheten kan också variera starkt beroende på rutt. Flyger du till exempel med lågprisbolaget Wizz Air från Skavsta till Budapest blir du försenad i sex fall av tio.

Bara 41 procent av bolagets flighter landade i tid på den sträckan under juli-augusti i år och på linjen Skavsta–Warszawa var siffran än lägre. Medan i snitt 73 procent av alla bolagets flygningar landade i tid.

SAS toppar listan

De skandinaviska bolagen klarar sig däremot mycket bra. Mer än nio av tio Malmö Aviation-flyg landade i tid under juli-augusti och även Norwegian, City Airline och SAS ligger i topp.

SAS var till och med bäst i världen i augusti bland så kallade ”major airlines”, alltså större flygbolag med många rutter. 92,8 procent av SAS-planen landade i tid.

Ryanair finns inte med i Flightstats redovisning. Enligt flygbolagets senaste statistik, som avser juli i år, genomfördes 78 procent av flygningarna i tid.

Spanjorer i botten

Lågpris-rivalen Easyjet har det betydligt kämpigare. Var tredje flight var försenad i augusti och på exempelvis sträckan Stockholm–Milano var siffran så låg som 50 procent under juli-augusti.

Den usla punktligheten har fått bolagets grundare, Stelios Haji-Ioannou, att gå i taket. Han hotade i förra månaden med att tvinga flygbolaget att byta namn eftersom det riskerar att smutsa ner ryktet för hela Easy-koncernen, där bland annat hotell och fastigheter också ingår.

Men allra sämst bland de europeiska bolagen är spanska Iberia och Spanair. Här är det nästan 50/50 om du ska komma fram i tid.

FAKTA

33 bolags punktlighet

Andel av flygningarna som anlänt i tid under augusti 2010:

92,8 % SAS

89,5 % Norwegian

89,1 % KLM

89,1% Tyrolean

89,0 % Finnair

86,6 % Cimer Sterling

84,9 % Germanwings

84,5 % LOT Polish Airlines

83,1 % Lufthansa

82,9 % Swiss

82,6 % Brussels Airlines

80,0 % Aeroflot

77,7 % Air Berlin

77,4 % Air France

76,7 % Alitalia

76,1 % British Airways

73,4 % CSA Czech Airlines

68,8 % TAP Air Portugal

66,7 % Easyjet

57,8 % Malev Hungarian Airlines

57,1 % Turkish Airlines

55,3 % Iberia

52,3 % Spanair

Fler bolag som flyger från Sverige

Siffrorna avser perioden 1 juli–31 augusti.

94 % Malmö Aviation

87 % City Airline

83 % Thai Airways

82 % Qatar Airways

81 % Austrian Airlines

80 % Continental

78 % Delta Airlines

77 % Icelandair

73 % Wizz Air

63 % Air China

Källa: www.flightstats.com