Aftonbladet
Dagens namn: Henrik
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Resa / Flyg

"Vi flyger till New York för halva priset"

RESA träffade mannen bakom flyg-raketen Norwegian

Bjørn Kjos, vd för Norwegian, på Boeing i Seattle. Norwegian är det första nordiska flygbolaget som beställt Boeings 787 Dreamliner - flygplanet av plast.   Bjørn Kjos, vd för Norwegian, på Boeing i Seattle. Norwegian är det första nordiska flygbolaget som beställt Boeings 787 Dreamliner - flygplanet av plast. Foto: Johan Söderlund

Han ger ett sävligt intryck, verkar nästan vara lite bakom flötet.

Men inget kunde vara mera fel.

RESA har träffat Bjørn Kjos - mannen bakom supersuccén Norwegian.

Aftonbladets reporter Johan Söderlund och Norwegians vd Bjørn Kjos i testar flygbolagets nya   Aftonbladets reporter Johan Söderlund och Norwegians vd Bjørn Kjos i testar flygbolagets nya "Sky Interior".

Flygbolaget Norwegian har på mindre än tio år gått från lilleputtbolag till att utmana SAS på dess hemmaplan.

– Hemligheten med den här branschen är att det inte finns några hemligheter. Det är logistik precis som för ett lastbilsföretag eller en varuhuskedja, säger Bjørn Kjos, vd för Norwegian, när Aftonbladet RESA träffar honom under en "delivery flight" från Seattle, USA, med ett av bolagets nya Boeingflygplan (737-800) - det första av 60 nya plan med den nya Sky Interior.

Varför har Norwegian lyckats så bra?

– Vi flyger aldrig rutter som vi inte tjänar pengar på. Vi är effektiva genom att ha fulla flygplan och korta stopp på 20 minuter på mindre flygplatser och 25 minuter på de större.

Kommer SAS att överleva?

– Jag tror de är på rätt väg, men de har för gamla flyg. Det är ett problem för dem. Man kan inte tjäna pengar på gamla flygplan. Bland annat höjs de tekniska kostnaderna.

Jublar Norwegian om SAS går omkull?

– Nej, då blir vi ledsna. Då kommer det bara en ny som är mycket bättre. SAS är en bra konkurrent för oss.

Kan Norwegian bli större än SAS?

– Vi har inget mål om att uppnå en viss storlek. Vi tittar bara på hur vi kan bli mer lönsamma. En expansion kan också ge högre kostnader. Man må finna sin nisch.

Har du något exempel på vad ni gjort för att bli så lönsamma?

– Vi har gjort mycket egen teknikutveckling. Bland annat så har vi digitaliserat all dokumenthantering och automatiserat check-in.

Varför är Norwegian inte lika billiga att flyga med som Ryanair?

– De flyger från platser som Skavsta till flygplatser utanför till exempel London och Paris. Vi flyger från exempelvis Arlanda direkt till Paris och London. Det kostar mer, men vi skandinaver är beredda att betala för det. Vi har dessutom flygplanssäten som kan lutas.

Ser du Ryanair som en tuff konkurrent?

– På tvåtimmarsflygningar är de konkurrenskraftiga. Ryanair är väldigt bra på logistik.

Vad säger du om Michael O'Leary och hans ledarstil?

– Han är "hygglig". Han har sin egen ledarstil som många hatar, men jag tror han har en annan stil internt än den han visar utåt i media.

– Jag gillar annars Ingvar Kamprad. Han är fantastisk och han flyger Norwegian, ha, ha. Det är "grejt".

Flyger du också alltid ekonomiklass som Kamprad gör?

– Ja, ledningen ska göra som de övriga anställda. Jag tror det är viktigt.

Men är det inte värt att du får en bekväm flygning så att du kan jobba under resan?

– Jag kan sitta här med min Ipad. Det går fint.

Ofta kostar hemresan dubbelt så mycket som utresan, till exempel Stockholm-Teneriffa i mars 2011, utresorna ligger på 600-900 kronor, hemresorna på 1500-1900 kronor. Varför?

– Vi ser på betalningsvilligheten, men i det här fallet tror jag att det är en tillfällighet. Vi ska fylla flygen och de sista platserna är dyrare.

Klarar flygbolagen en finanskris till inom ett par år, som en del experter förutspår?

– Det kommer alltid nya kriser. Till exempel vulkaner. Väldigt ofta klarar lågprisbolagen kriser bättre eftersom de är noga med sina utgifter. Men vi påverkas också, bland annat på grund av att många affärsresenärer reser lågprisflyg.

När startar långlinjerna till Bangkok och New York?

– Vi har inte riktigt bestämt oss. Om en större researrangör vill att vi flyger 30 000 resenärer till Bangkok, då kikar vi på det. Men annars planerar vi att vänta med reguljära resor tills vi får 787:an (Boeings Dreamliner) hösten 2012.

– Vi har inte tagit ställning till när vi öppnar Arlanda-New York. Antagligen blir det först 2013, eftersom det första flygplanet som levereras till hösten 2012 kommer att flyga på Bangkok.

Vad kommer New York-biljetterna att kosta?

– Om SAS flyger för 4000 kronor (NOK) så ska vi flyga för 2000 kronor. Vi har nämligen bara hälften av kostnaderna med en 787:a som drar mindre bränsle och kräver mindre underhåll.

Norwegians senaste offensiv är trådlös internet ombord på kortdistansflygningar i Europa. De två första planen med tekniken premiärflög i slutet av januari i år.

– Våra test visar att bredbandssystemet fungerar felfritt och används oftare under korta flygningar än långflygningar.

Internetsystemet kommer från USA där South West Airlines testat det skarpt i ett år. Under 2011 är det gratis på det 20-tal nya Norwegianflygplan som levereras innan utgången av året.

Kommer wifi-nätet att kosta extra för passagerarna efter 2011?

– Ja, det kommer det sannolikt, men det blir inte dyrare än att använda wifi på marken. Vi vill att alla ska ha råd att flyga med oss och surfa ombord.

Norwegian vs. SAS

  • I fjol transporterade Norwegian nästan 11 miljoner passagerare. Det är en ökning med 18 procent sedan 2009. SAS motsvarande siffror var cirka 25 miljoner och en nedgång med 15 procent.
  • Passagerarsiffrorna fortsätter att peka brant uppåt för Norwegian (17 procent upp i januari 2011), medan SAS visar något sparsammare plussiffror (7,5 procent upp i januari 2011).
  • Förra året omsatte Norwegian cirka 8,5 miljarder kronor - 85 procent mer än året innan.


Välj valuta
 
 Loaded...
Jag vill växla
SEK
 
  
Senaste TV-klippen