Flygvärdinnornas dans ett jätteklipp

Filippinerna hoppas på fler turister – och flygbolaget fortsätter med Gaga-succén

RESA

De filippinska flygvärdinnorna som imiterade Lady Gaga har blivit en Youtube-sensation.

På bara fem dagar har sju miljoner har sett klippet som även blivit ett klipp för flygbolaget Cebu Pacific Air.

Och för Filippinerna som turistland.

Cebu Pacific är Filippinernas näst största flygbolag och flyger till närmare 50 destinationer i Filippinerna och resten av Fjärran östern.
Cebu Pacific är Filippinernas näst största flygbolag och flyger till närmare 50 destinationer i Filippinerna och resten av Fjärran östern.Foto: AP

Allt bygger egentligen på att en påpasslig passagerare reagerade och började filma.

För Cebu Pacific hade aldrig ett pr-finger med i spelet när flygvärdinnorna började rocka loss. Iförda flytväst och svingandes säkerhetsbälten dansade de genom mittgången av planet till tonerna av Lady Gaga-hiten ”Just Dance” och Katy Perrys ”California Girls”.

”Tajmingen var perfekt”

– Nej, det hade vi inte. Men tajmingen var verkligen perfekt, säger Candice Iyog, vice marknadschef för Cebu Pacific.

En annan talesman för bolaget konstaterar:

– Det är överväldigande, vi har fått massor av positiv respons.

Men alla jublar inte. Både det filippinska flygfacket och kvinnorättsorganisationen Gabriela har reagerat surt.

”Förnedrande och ovärdigt”

”Det är förnedrande och ovärdigt. Flygvärdinnor är inte underhållare” heter det från fackets sida.

Och Gabriela tog i ännu skarpare: ”Att framställa kvinnor på ett sexistiskt sätt i affärssyfte är inte bara en billig pr-gimmick utan får också bolag som Cebu Pacific att framstå som leverantör av sexism och machismo som motverkar det erkännande som filippinska kvinnor fått kämpa sig till.”

För Cebu Pacific kommer uppmärksamheten i ett känsligt läge. Bolaget planerar att sälja aktieandelar för närmare fyra miljarder kronor. Flygplansflottan som i dag omfattar 29 plan ska utökas och 300 nya flygvärdinnor ska anställas vid sidan av de 600 som nu arbetar för Cebu.

Turistministern jublar

”Lady Gaga-showen” var bästa tänkbara reklam för det Manila-baserade flygbolaget även om finansanalytikern Jonathan Ravelas på Banco de Oro Unibank vill tona ned betydelsen lite.

– Investerare tittar på priset och möjligheterna att tjäna pengar, inte på hur bra en flygvärdinna kan virvla runt, säger han till Bloomberg News.

Men Filippinernas turistminister Alberto Lim gör tummen upp för de dansanta flygvärdinnorna.

– Folk kommer att uppfatta oss som ett sjungande folk, ett dansande folk. Det kommer att hjälpa till att locka hit fler människor.

Turistministeriet i det land som omfattar sju tusen öar har stora planer. De tre miljoner turister som i fjol besökte landet ska fördubblas inom sex år.

Tusenals avbokningar

Därför var den utdragna busskapningen i Manila den 23 augusti – då åtta besökare från Hongkong dödades och den filippinska polisen blev till åtlöje för sitt tafatta agerande – ett mycket svårt bakslag. Tusentals kineser har sedan dess avbokat sina resor till Filippinerna.

Lady Gaga-flygvärdinnorna har nu i alla fall lättat upp stämningen lite. Och det tänker de fortsätta med ombord på särskilt utvalda flighter den här månaden och även under november.

En talesman för Cebu Pacific motiverar det med:

– Jag tror att orsaken till succén är att besättningen verkligen gillar att göra det här.