Aftonbladet
Dagens namn: Hilda, Hildur
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Resa / Flyg

Premiär för Boeings största plan nånsin

Nya 747-8 är tre meter längre än Airbus bjässe

Det är inte storleken som räknas - det är längden.

Det tycker i alla fall flygplanstillverkaren Boeing.

Nya 747-8 är världens längsta passagerarplan.

I mars ska Boeings största jumbojet någonsin premiärflygas, drygt 40 år efter det att den första 747:an lyfte.   I mars ska Boeings största jumbojet någonsin premiärflygas, drygt 40 år efter det att den första 747:an lyfte. Foto: BOEING.COM
RESA:s reporter följde bygget av 747-8 på plats i Boeing-fabriken i höstas.   RESA:s reporter följde bygget av 747-8 på plats i Boeing-fabriken i höstas. Foto: JOHAN SÖDERLUND

I slutet av mars provflyger Boeings nya 747-8 - världens längsta passagerarflygplan, 76,25 meter mellan nosen och stjärten.

Det är drygt tre meter längre än världens till volymen största flygplan, Airbus 380, som mäter 73 meter.

Och frågan är om inte Boeings jätte även känns större, på insidan i alla fall.

Ny design invändigt

747-8 har nämligen Boeings nya Sky Interior. Med hjälp av ny design av bagagehyllorna och smart belysning är både det upplevda och faktiska utrymmet i kabinen större än på tidigare Boeingflygplan.

I november 2010 var Aftonbladet RESA på plats i Boeings Everett Center, Washington, USA, och fick en smygtitt på det jättelånga planet.

Kostar över två miljarder

Då var bygget långt i från klart, men man kunde se att 747-8 blir ett riktigt monster. Trots att Boeings fabrik i Everett är världens till volymen största byggnad så tog 747-8:an upp respektingivande mycket plats på verkstadsgolvet.

En ny 747-8 kostar 317,5 miljoner dollar, drygt 2,1 miljarder kronor.

Lufthansa först ut

Hittills är 33 plan beställda. 20 av tyska Lufthansa, av vilka de första ska levereras 2012, och fem är beställda av Korean Air. De övriga åtta är beställda av olika bolag, bland annat Boeing Business Jet.

Det nya planet sägs bli mer effektivt än tidigare 747:or. Kostnaden per passagerare är minskad 15 procent och flygplanets bränsleeffektivitet är 16 procent bättre. Motortekniken är densamma som Boeings kommande 787 Dreamliner.

Det finns även en fraktversion av flygplanet, 747-8F, som redan testflugits och kommer att lanseras innan 747-8:an.

Välj valuta
 
 Loaded...
Jag vill växla
SEK
 
  
Senaste TV-klippen