Air Force One? Nä, Air Sarko One!

Så reser världens mäktigaste ledare

RESA

60 lyxsäten, krypterade kommunikationssystem och inbyggt missilförsvarssystem.

Nicolas Sarkozy utmanar Obamas presidentflyg med sitt nya, påkostade presidentplan.

Frankries president ska länge ha avundats USA:s president Barack Obamas lyxiga flygturer i sin Boeing 747-200B. Sarkozy har klagat över att hans två små Airbus A319 saknade den nödvändiga presidentstatusen.

Men nu har han fått upprättelse. Air Sarko One – som snabbt blivit planets smeknamn – är en Airbus A330-200, vilket innebär att den är hela sextio centimeter längre än det amerikanska presidentflyget.

Ville ha badkar ombord

60 lyxsäten, ett konferensrum, krypterade kommunikationssystem och inbyggt missilförsvarssystem är inrättat i flygplanet.

Sarkozy ville enligt uppgifter även ha ett stort lyxigt badkar i planet, men avråddes eftersom vattnet kan rinna ut och orsaka kortslutning under turbulenta passager. Han fick därför nöja sig med en stängd dusch.

Kostar 1,6 miljarder

Men det kostar de franska skattebetalarna 1,6 miljarder kronor att låta sin president flyga lyxigare än någonsin.

Och presidentens satsning på sitt extravaganta lyxplan har höjt mångas ögonbryn. För samtidigt som 1,6 miljarder investeras på presidentsplanet sveper starka besparingvindar över Europa. Så även i Frankrike och presidenten kritiserades stark eftersom han bara några veckor tidigare beordrat sina ministrar att skära ner på utgifterna.

”Inget uppseendeväckande”

Regeringens talman, Luc Chantel, försvarar:

– Det är inget uppseendeväckande. Bara en önskan att passa in som världens femte stormakt.

Till skillnad från Sarkozy drar de övriga europeiska ledarna åt svångremmen.

Får nöja sig med reguljärflyg

Exempelvis stoltserar den brittiske premiärministern David Cameron med att flyga reguljärt som en del av regeringens sparpaket.

Sarkozy ville enligt uppgifter ha ett stort lyxigt badkar i planet, men avråddes eftersom vattnet kan rinna ut och orsaka kortslutning under turbulenta passager. Han fick därför nöja sig med en stängd dusch.

FAKTA

Medvedev köpte nytt plan – Kim Yong Il äger sex tåg

RESA har kartlagt hur några andra av världens ledare reser.

Dimitri Medvedev

President, Ryssland:

Efter statsbesök i Frankrike, Kina och USA i år tyckte även Medvedev att han behövde ett nytt flygplan. I dagarna köpte han in ett sprillans nytt TU-214 PU.

Flygplanet har testflugits i tre år och har även ett kontrollrum och en kommunikationscentral. Så nu kan Medvedev kontrollera och kommendera militären och även ha telefonmöten och kolla mejlen från luften. Flygplanet har även en friskvårdsanläggning.

Men pressekreteraren Vikor Khrekov säger:

– Flygplanet varken har sofistikerade eller överdrivet lyxiga grejer - så som guldstolar. Utan det är rymligt och bekvämt.

Barack Obama

President, USA:

Air Force One är såväl namnet som anropssignalen på det flygplan som flyger USA:s president. I dagsläget alternerar Obama mellan två Boeing 747 VC-25, som båda innehåller allt ett presidenthögkvarter förväntas innehålla – och klarar av att motstå den elektromagnetiska puls som bildas i samband med en kärnvapensexplosion.

Flygplanet har tre våningar, med kontor, kök som kan mätta 100 gästers magar, kontrollrum, vardagsrum och även ett operationsrum som ständigt är bemannad av en läkare – redo att operera i luften.

Vid transatlantiska resor används ofta båda planen av säkerhetsskäl.

Angela Merkel

Förbundskansler, Tyskland:

Fram till i mars i år var Merkel ofta försenad så fort hon behövde ta flyget någonstans. Regeringsflygens produktionsdatum sträckte sig ändå bak till början på kommunist-eran.

I mars byttes de äntligen ut flottan och köpte in åtta Airbus 319 med plats för tolv passagerarplatser plus sängar, dusch och konferensrum. Flygplanen har dessutom tankar stora nog att flyga från Washington till Peking utan att behöva mellanlanda.

Regeringsflygen kostade 10 miljarder kronor. För att få ner kostnaderna är möblerna gjorda av träimitationer.

Fredrik Reinfeldt

Statsminister, Sverige:

Det svenska regeringsplanet Gulfstream IV kan ta upp till tolv passagerare och har en besättning på fyra personer: två piloter, en flygvärdinna och en tekniker. Planet är 27 meter långt, har en maxfart på 850 kilometer i timmen och en räckvidd på 782 mil.

Gulfstream IV används som regerings- eller militärplan i en mängd länder förutom Sverige, bland annat Brunei, Chile, Indien, Nederländerna, Turkiet och USA.

Kim Yong II

Nordkoreas diktator:

Den flygrädde nordkoreanske ledaren äger sex privata lyxtåg och 19 tågstationer. Tågen är utrustade med konferensrum, sovrum, satellittelefoner och stora tv-skärmar.

Kim Yong använder tågen när han besöker armén, fabriker eller reser utomlands. För att garantera säkerheten åker ett tåg före och ett efter.

Samtidigt som ledaren tuffar längs sin privata räls svälter omkring åtta miljoner i Nordkorea.

Läs artikel om Kim Yong Ils tåg