Här är Norwegians nya framtidsplan

Exklusivt: RESA med på premiärflygningen i natt

RESA

Luftigt och med blå himmel - som en cabriolet.

Framtidens flygupplevelse är här.

RESA var som enda svenska media med på premiärturen i Norwegians nydesignade Boeingplan.

Det luktar nylagd heltäckningsmatta och plast. Blå-lila dioder lyser upp kabinens tak. Allt är fläckfritt och sprillans nytt på Norwegians nydesignade flygplan som just rullat ut ur Boeingfabriken i Seattle, USA.

Egentligen är det nya flygplanet bara en vanlig 737:a – världens mest sålda jetplan, över 6000 exemplar har levererats sedan premiären 1967.

Lånar från Dreamliner

Men inredningen är ett första smakprov på nästa generations flyg – Boeings 787 Dreamliner. Dreamlinerprojektet är dock flera år försenat och därför satsar Boeing på att lansera Dreamliner-känsla i sina gamla modeller, som en liten "teaser".

– Det här känns väldigt bra. Det ser så otroligt långt och stort ut inifrån, säger Norwegians vd Bjørn Kjos.

Plats för mer bagage

Bjørn Kjos har just klivit in i sin nyinköpta 737-800 och slagit sig ner i ett av de svarta och röda sätena. Nu väntar en drygt åtta timmar lång resa hem till Oslo.

– En av de viktigaste sakerna i kabinen är att allt flyter på när folk går på och av planet, så det är bra att man kan gå åt sidan mellan stolarna utan att behöva huka sig under bagagehyllan.

Det är den nya typen av bagageförvaring som gör att utrymmet ovanför yttersta stolsraden blivit större. Samtidigt sväljer hyllorna fler väskor. Det är lite av ett trolleri.

Ljuset skiftar färg

– Folk tar ofta med sig för mycket bagage vilket kan vara ett problem. Vi vill ju alltid vara schysta. Men de här luckorna är större, Det är bra, säger stewarden Benjamin Sakkestad.

Den fräckaste nyheten är kabinbelysningen. Blå led-lampor lyser upp innertakets välvda mittdel. Tanken är att det blå ljuset ska ge en rymligare känsla – som en molnfri himmel. Lamporna kan att skifta i olika kulörer efter behov, exempelvis måltidsljus, sovljus eller soluppgång och solnedgång. Det finns sammanlagt åtta olika "ljuslägen".

– Jag gillar den blå för take-off och landning bäst, säger Tone Gulbrandsen som jobbar som flygvärdinna under denna leveransflygning.

– Det "öppna" taket blir lite som att flyga en cabriolet, ha, ha.

Här kan du flyga nyheten

Plötsigt släcks belysningen, det sprakar till i kabinhögtalarna.

– Det är kapten som talar, ni som vill är välkomna fram till cockpit för att titta. Vi har norrsken framför oss.

– Och det här är vår norrskensbelysning, säger Tone Gulbrandsen och skrattar.

Denna nydesignade Boeing 737-800 tas i drift i början på nästa vecka. Fram till 2016 kommer Norwegian få ytterligare 59 flyglan med den nya så kallade Sky Interior.

Du har störst chans att hamna på ett av de nya flygplanen om du reser inrikes i Norge och Sverige eller mellan Oslo och Stockholm.

FAKTA

RESA sätter betyg på Norwegians nya Boeing 737-800

Lyxkänsla

Det omedelbara intrycket är att allt är nytt, fräscht och rymligt och det är lätt att låta sig bländas. Så kommer det tyvärr inte vara för evigt. Designen är rundare och aningen mer "spejsad" än vad man är van vid, men det mesta känns lite "plastigt".

Komfort

Antalet säten och benutrymmet är detsamma som i Norwegians gamla flygplan. Stolarna är designade på ett sätt som skänker ovanligt mycket benutrymme. Nackdelen är att stolsfickan gjorts så liten att man inte får ner sin laptop, så den måste upp i bagagehyllan under start och landning (en Ipad får dock plats).

Den nya designen med led-lampor i panelen är enkla att rikta men ger ett aningen skarpt och vitt ljus. Knappsatsen på armsstödet är precis där jag har min armbåge – inte särskilt smart. Överlag känns komforten något rymligare än vad man är van vid på en 737:a.

Belysning

Den absolut fräckaste nyheten är 737:ans nya led-belysning. Blå led-lampor lyser upp innertakets välvda mittdel. Tanken är att det neonfärgade ljuset ska ge en rymligare känsla - som en molnfri himmel.

Och tricket fungerar. Det känns verkligen rymligare i flygplanet när flygvärdinnan ändrar ljuset från vanligt gul-vitt till blått. Varför har ingen tänkt på det här tidigare?

Under långflygningar kan färgtonen och "temperaturen" på ljuset ändras. Klart och upplyst under måltiderna och dämpade och varma toner när folk ska sova, och när det är dags att vakna och kliva av planet slår kabinpersonalen på grynings- och dagsljus.

Bagagehyllor

I 737: ans nya inredning har man lyckats trolla fram mer bagageutrymme i kabinen, samtidigt som det blivit mer plats ovanför huvudet på resenärerna. Väskorna stuvas i så kallade "pivot bins" som öppnas på motsatt håll i jämförelse med vanliga luckor (vilka har gångjärn i bagageluckans överkant).

Väskorna kan stuvas på högkant och man slipper risken att något trillar ut när luckan öppnas. När den är stängd är det nästan helt fritt ovanför huvudet på den som sitter ytterst i bänkraden.

Nackdelen är att "pivot bins" är trögare att stänga eftersom väskorna vilar på själva luckan. En ny "tyngdförskjutningsknapp" på luckans sida minskar dock problemet.

"Pivot bins" har tidigare använts i Boeings större flygplan, men de gör nästan mer nytta i den lilla 737:an. Särskilt under lågprisflygningar då folk tar med sig mycket handbagage.

Fönster

Den nydesignade 737:ans fönstren är ovala i stället för fyrkantiga. Tanken är att de ska se större ut, men det är svårt att avgöra om tricket verkligen fungerar. Om inte annat så är det snyggt.

Större fönster är en försmak av nästa generations flygplan, 787 Dreamliner, där rutorna verkligen är betydligt större.

Knappanelen

Enligt Boeing händer det ofta att passagerarna av misstag klickar på service-knappen i stället för lampknappen på panelen ovanför sätena. Därför har man flyttat isär knapparna.

Det är sannolikt en förbättring för personalen som slipper bli stressad av "falska larm", men för passagerarkomforten känns det som en liten sak (så tillvida du inte är den förvirrade Stig Helmer-typen och tror att man kan fylla på dricka direkt från panelen).

Följ RESA på Facebook – klicka här och titta in!