Upp och ner 2010

Bakslag för superplanen

Airbus 380 på Arlanda och en försmak av Boeings nya Dreamliner hör till flygtopparna 2010.
Airbus 380 på Arlanda och en försmak av Boeings nya Dreamliner hör till flygtopparna 2010.Foto: BÖRJE THURESSON, JOHAN SÖDERLUND och AP
RESA

A380:an till Sverige och Dreamlinern till Europa

2010 var ett spännande år för alla flygfantaster.

Här är flygårets höjdpunkter - och bottennapp.

En gråmulen dag i mitten av september gick alla flygfantaster man ur huse för att se världens största passagerarflygplan landa på Arlanda flygplats.

Den gigantiska Airbus A380 mäter närmare 80 meter mellan vingspetsarna och är egentligen för stor för att docka på Arlandas gater, men nu var det ingen vanlig flygning utan en del av Lufthansas och Airbus pr-turné.

Slagsida för A380

Men den så omskrivna 380:an råkade också ut för ett stort bakslag under hösten. I början av november exploderade en av motorerna under en Qantas A380-flight från Singapore med 459 personer ombord.

Nödlandningen gick bra, trots att planet i efterhand beskrivits som ”ett flygande vrak” med mängder av viktiga system utslagna. Qantas tvingades ställa alla sina A380:or på marken och byta motorer på flera.

Tidigare har jätten drabbats av bland annat motorhaverier och sprängda däck vid landning.

Drömmen om Dreamlinern

Men det är inte bara Airbus som haft upp och nedgångar 2010.

Efter åratal av väntan verkade det ljusna för den efterlängtade 787 Dreamliner från Boeing i slutet av året.

I mejlkorgen hos Aftonbladet RESA damp det ner en inbjudan att komma och titta på interiören på det nya framtidsplanet av plast (karbonkomposit). Premiärflighten kändes plötsligt nära.

Men bara dagarna efter att RESA kommit hem från Seattle, där Boeing stolt visat upp det nya mirakelplanet med lägre bränsleförbrukning, bättre kabinmiljö och lägre buller än tidigare flygplansmodeller, så kom beskedet: Planet är ytterligare minst ett halvår försenat - utöver tidigare förseningar på tre år.

Det finns risk att det dröjer till 2013 innan vi får se en Dreamliner landa i Sverige, även om Boeing lovat att Norwegian ska få sina beställda 787:or – bolaget första långdistansplan – hösten 2012.

En förnimmelse av 787:an

För den som vill få ett smakprov av Dreamlinerns kabinmiljö redan nu kan flyga med Norwegian, till exempel mellan Oslo och Stockholm.

10 december levererades flygbolagets nya Boeing 737:a med Sky Interior. RESA var med på premiärflighten och testade den nya luftiga komforten.

Ytterligare 59 Sky Interior-plan ska levereras till Norwegian, som i år har startat hela 14 nya linjer från Sverige ut i Europa, plus två inrikeslinjer. Om det fortsätter i den takten går Norwegian om SAS om några år, i alla fall om SAS fortsätter att krisa.

Uppsving för lyxchartern

Komfort (à la Dreamliner) är den nya ledstjärnan även för charterbolagen. Apollo ligger i frontlinjen och lanserade i mitten av december sin nya Excellent-klass på långflygningar till bland annat Thailand och Vietnam. Stolar i nära på förstaklass-storlek, businessklass-service och tillträde till lounge för den som vill betala från 3498 kronor extra tur och retur.

Tuffa bakslag

Flygbranschen som helhet har lyft rejält under 2010 jämfört med krisåret 2009 – men råkat ut för några riktigt tuffa bakslag under året. Vulkanaskan från Island i våras och snökaoset på Europas och USA:s flygplatser precis före jul har visat hur sårbar trafiken i luften är.

För om planet inte kan lyfta, vad spelar det då för roll hur mycket gratischampagne som skulle ha serverats ombord eller hur mjukt och skönt det hade varit att sjunka ner i de nydesignade sätena?

Följ RESA på Facebook – klicka här och titta in!