Dubbelt så snabb som Concorde

Sonic Star flyger högre och fortare – men ändå snålare

1 av 3
Sonic Star tar bara 20 passagerare, Concorde tog 100.
RESA

Framtidens flygplansmodeller avlöste varandra på världens största flygmässa i Paris.

Trenden: höga hastigheter och stora tidsvinster.

Vad sägs om att ta plats i ett plan dubbelt så snabbt som klassiska Concorde?

HyperMach, ett brittiskt företag, presenterade sin framtidsvision i samband med nyligen avslutade flygmässan i Paris.

Förslaget blev mycket uppmärksammat, inte minst på grund av Sonic Stars spektakulära design men också för den tidsvinst som väntar den dag projektet blir verklighet.

London-New York på två timmar.

New York-Sydney på fem timmar jämfört med 20 timmar ombord på ett reguljärt passagerarplan i dagens tappning.

I luften 2025

2025 räknar HyperMach med att det första planet kan tas i bruk.

– Människan har alltid inspirerats att göra saker som är bättre, snabbare och kvickare och det är också vår ambition, säger Richard Lugg, vd för HyperMach.

Maxfarten kommer att vara 3,6 Mach men under långflygningar kommer det 64 meter långa flygplanet att ligga kring 3,1 Mach, lika med lite tre gånger ljudets hastighet.

Hur får man i det läget bort den ljudbang som i så stor utsträckning en gång påverkade var Concorde kunde starta och landa?

Jo, det ska elektromagnetiska strömmar i bränsletanken se till.

Dubbelt så högt

Sonic Star är designad för att flyga på lite drygt 20 kilometers höjd eller i princip dubbelt så högt som dagens passagerarplan.

De två motorerna, som beräknas vara klara i slutet av det här decenniet, har en lika lång som flott beteckning:  SonicBlue S-MAGJET Hybrid Supersonic 4000-X- Series.

Enligt HyperMach är det hybridtänket som ska leda till effektivare bränsleförbrukning (40-50 procent!) men framför allt mindre utsläpp.

Det enda som verkar mindre effektivt - men som samtidigt lite påminner om nedlagda Concorde - är det begränsade antalet stolplatser för passagerare.

Bara tjugo säten kommer att finnas ombord att jämföra med Concorde som tog exakt 100.