Spanair stoppar sina flygningar

Flygbolaget förbereder sig för att gå i konkurs

Spanair ställde in sina flygningar under fredagskvällen.
Foto: SCANPIX
Spanair ställde in sina flygningar under fredagskvällen.
RESA

Flygbolaget Spanair stoppar med omedelbar verkan sina flygningar.

Bolaget har slut på pengar – och har ansökt om konkurs.

Svenska Sophie, 23, sitter fast i Barcelona.
Foto: Privat
Svenska Sophie, 23, sitter fast i Barcelona.

Bolaget har börjat förbereda sig för konkurs, enligt tidningen La Vanguardia.

Tidigare har myndigheter i regionen Katalonien försett företaget med pengar, men nu uppger man att tålamodet sinat.

Åtskilliga flygningar

Man kräver att Spanair ”uppfyller sitt löfte till passagerarna” och att man hjälper till att ordna ”alternativa transportmedel”, enligt AP

På Swedavia, som driver flera svenska flygplatser, vet man inte hur svenska resenärer påverkas.

– Men man kan ju säga i alla fall att vi har ju åtskilliga Spanair-flygningar om dagen från Arlanda, säger pressinformatören Susanne Rundström till TT.

Hon uppmanar drabbade resenärer att söka information via Spanair.

– När vi fått veta något mer officiellt så kommer vi omedelbart att lägga upp det på vår hemsida på arlanda.se, säger Rundström.

Tvingas ta in på hotell

Sophie Schanneberg, 23, drabbades av flygstoppet under fredagskvällen. Hon var på väg till Valencia, men fastnade på flygplatsen i Barcelona.

– 300 personer stod i kö vid informationen, folk var upprörda och grät. Jag fick beskedet att köpa ny flygbiljett till i morgon eller fylla i en klagomålslapp.

På måndag ska hon börja plugga internationell civilekonomi i Valencia och i natt tvingas hon övernatta på hotell.

– Det känns jobbigt, man är helt ensam i ett främmande land och jag har inte fått någon hjälp eller information.

SAS påverkas

Spanairs konkursansökan påverkar även SAS som äger 10,9 procent av företaget. I ett pressmeddelande skriver SAS att man kommer göra sitt bästa för att hjälpa drabbade passagerare.

I pressmeddelande uppger SAS att man kommer genomföra nedskrivningar på 1,7 miljarder kronor som kommer påverka koncernens resultat negativt. SAS tror att det kommer att göra att företagets likvida medel sjunker med 200-300 miljoner kronor.

– Självklart är det här en stor sak, nedskrivningar på 1,7 miljarder svenska kronor. Men det som är viktigt är att effekten på likviditeten bara kommer att vara 200–300 miljoner kronor. Självklart är det irriterande. Det är dåligt för SAS, men det är inte på något sätt livshotande för bolaget, säger den danske SAS-analytikern Jacob Pedersen som jobbar vid Sydbank till TT.

"Det är hanterbart"

Sture Stölen, investerarkontakt på SAS, menar att SAS har beredskap med en rejäl ekonomisk buffert.

– Det här är hanterbart. Likviditetseffekten beräknas till 200-300 miljoner, det ska ses i sammanhang med att vi har en likviditetsberedskap på 10,6 miljarder, säger han.

Att Spanair försvinner från den nordiska marknaden kommer att få begränsad effekt, både för de nordiska flygresenärerna och för de bolag som finns kvar och vill slåss om kakan, anser Pedersen.

Spanairs redan dåliga ekonomiska läge förvärrades 2008 efter kraschen där 154 personer miste livet. Bara 18 personer överlevde olyckan som var den värsta i Spanien på 25 år.

FAKTA

SAS

• Flygkoncernen SAS redovisade i sin senaste delårsrapport, tredje kvartalet 2011, en vinst före skatt på 276 miljoner kronor jämfört med förlusten på 1 027 miljoner kronor samma period i fjol. Intäkterna sjönk något, från 10,8 till 10,6 miljarder kronor.

• Efter nedskärningarna förra året har SAS nu cirka 12 700 anställda och hela SAS-koncernen cirka 15 000 anställda.

• SAS genomförde dessutom en nyemission i maj 2010, där ägarna fick skjuta till fem miljarder kronor.

• SAS, som 2009 sålde av majoriteten i Spanair, äger sedan dess 10,9 procent av det spanska bolaget. (TT)