De struntar i fällningarna

Foto: Scanpix
RESA

I sex av tio fall struntar Ryanair i att kompensera kunder som har vunnit mot flygbolaget i Allmänna reklamationsnämnden.

Till skillnad från SAS som följer samtliga rekommendationer.

– Det är idiotiskt av SAS att följa ARN:s rekommendationer, säger Stephen McNamara på Ryanair.

SVT:s Rapport har granskat konsumenttvister där Ryanair har varit inblandade mellan 2005 och 2010. Det rör sig bland annat om försenade och inställda flyg, extrautgifter och förlorat bagage.

"Konstig konsumentgrupp"

I 84 fall har Allmänna reklamationsnämnden, ARN, gett kunden helt eller delvis rätt mot lågprisbolaget. Men i 49 av de fallen har Ryanair struntat i ARN:s rekommendationer att kompensera konsumenten. Att jämföra med SAS som har följt samtliga rekommendationer från den svenska myndigheten.

– Vi är inte intresserade av vad någon konstig svensk konsumentgrupp tycker, säger kommunikationschefen på Ryanair Stephen McNamara till SVT:s Rapport.

Rapport: Är det inte illojal konkurrens när Ryanair i så många fall struntar i att följa Allmänna reklamationsnämndens beslut samtidigt som exempelvis SAS följer samtliga rekommendationer från ARN?

– Det får stå för dem, det är idiotiskt av SAS att följa ARN:s rekommendationer, säger Stephen McNamara.

Svarta listan

Rapports granskning bygger på en genomgång av konsumenttidningen Råd & Röns svarta lista. Där hamnar de företag som inom ett halvår till ett år inte har följt ARN:s beslut.

– Det här är oerhört allvarligt, det är ett svek mot konsumenterna och det är en skandal för flygbolaget och flygbranschen i stort, säger Jan Bertoft, generalsekreterare för Sveriges konsumenter som publicerar Råd & Rön till Rapport.

Till skillnad från i Norge finns det inget juridiskt tvång i Sverige att följa ARN:s beslut.

FAKTA

så följer flygbolagen ARN:s beslut

De tio flygbolag som fällts flest gånger i Allmänna reklamationsnämnden från 1 jan 2005 till 31 dec 2010 samt antalet och andelen fall där flygbolagen ignorerat myndighetens rekommendation att helt eller delvis kompensera kunden.

Ryanair: 84 fällningar varav 49 ignorerades (58,3%)

Lufthansa: 36 fällningar varav 11 ignorerades (30,5%)

Air France: 44 fällningar varav 6 ignorerades (13,6%)

British Airways: 38 fällningar varav 4 ignorerades (10,5%)

Al Italia: 45 fällningar varav 4 ignorerades (8,9%)

Iberia: 35 fällningar varav 1 ignorerades (2,9%)

Norwegian: 43 fällningar varav 1 ignorerades (2,3%)

KLM: 60 fällningar varav 1 ignorerades (1,7%)

Sterlin (konkurs 2008): 38 fällningar varav 0 ignorerades (0%)

SAS: 107 fällningar varav 0 ignorerades (0%)

(Källa: SVT)