Nya problem för Boeings drömplan

Premiärbolaget tvingas byta motorer på fem maskiner

Totalt sju Rolls Royce-motorer har fått bytas ut på ANA:s plan av nya modellen Boeing 787.
Foto: ANA
Totalt sju Rolls Royce-motorer har fått bytas ut på ANA:s plan av nya modellen Boeing 787.
RESA

Japanska ANA har fått problem med flera av sina nya Boeing 787 Dreamliner.

Flygbolaget har tvingats att ta fem maskiner ur trafik för att byta ut defekta motorerna.

– Vi har bytt ut totalt sju motorer på fem plan, säger en talesperson för bolaget till nyhetsbyrån AFP.

Motorerna har tillverkats av Rolls Royce, som också tillverkade den motor som i november 2010 explocerade på en Qantas Airbus 380 strax efter start från Singapore. Explosionen rev upp delar av vingen på superplanet – världens största passagerarplan – som med nöd och näppe kunde återvända till Changi-flygplatsen.

Bara två bolag flyger

ANA (All Nippon Airways) är bara ett av två bolag i världen som ännu flyger Boeing 787 än så länge. Det andra är Japan Airlines men deras plan har motorer som tillverkats av General Electric, uppger bolaget.

Enligt ANA har två av de fem drabbade 787:orna satts i trafik igen medan de resterande tre kommer att vara kvar på marken i ytterligare ett par veckor.

Av de fem planen har ett använts för långdistanslinjer, medan övriga fyra flyger inrikes samt på kortare rutter i Asien.

På väg till Sverige

Boeing har närmare 900 beställningar på 787 Dreamliner, som kom i luften mer än två år försenad efter att ha brottats med en rad problem under utvecklingsfasen. Det är världens första passagerarplan som till största delen är tillverkat i komposit istället för metall.

Norwegian är första reguljära flygbolag i Norden som beställt 787 till sin planerade långlinjesatsning med start 2013.

Men redan i vinter blir det möjligt att flyga Dreamliner från Sverige, när Fritidsresors flygbolag Thomson Airways sätter in planet på avgångar till Thailand.