Expert: EU hotar flygsäkerheten

Nya regler ger tröttare piloter: ”En katastrof”

1 av 2 | Foto: AP
Efter flera dödliga flygolyckor i USA – bland annat den här i Buffalo 2009 – har arbetstidsreglerna för flygande personal skärpts, tvärtemot EU:s nya förslag.
RESA

Längre arbetstid, mer flygtid, mindre vila mellan jobbpassen – och ännu tröttare piloter.
Det kan bli resultatet av ett nytt EU-förslag för all flygande personal i Europa.
– En katastrof, säger Torsten Elfhag, skyddsombud i Svensk Pilotförening.

– Man vet ju att vid 20 procent av alla svåra flygolyckor är trötthet inblandad.

Gunnar Mandahl, ordförande i Svensk Pilotförening, är kritisk.
Gunnar Mandahl, ordförande i Svensk Pilotförening, är kritisk.

Förslaget från EASA, Europeiska byrån för luftfartssäkerhet, får massiv kritik från Europas olika organisationer för piloter och kabinpersonal som anklagar byrån för att äventyra flygsäkerheten för Europas flygresenärer.
I korthet innebär förslaget bland annat att det skulle bli möjligt för flygbolagen att ha personal som får jobba närmare ett dygn i sträck utan vila, nattflygningar med jobb i upp till 12 timmar och jourtjänstgöring i flera dagar, dygnet runt, utan möjlighet att planera för sömn.
I praktiken skulle det ge ännu tröttare piloter och utmattade besättningar – som riskerar att begå allvarliga misstag, menar kritikerna.

Flygbolagen styr

– EU sticker verkligen ut om man skulle klubba igenom det här, säger Gunnar Mandahl, ordförande i Svensk Pilotförening.
Olika organisationer runt om i Europa, inklusive Svensk Pilotförening, pekar alla på att förslaget verkar tillgodose flygbolagens ekonomiska krav, men inte tar någon hänsyn till de studier som finns och som visar på ett klart samband mellan flygplanshaverier och trötthet, utmattning och flygsäkerhet.
– Man lägger sig dessutom på en markant lägre nivå än resten av världen, säger Gunnar Mandahl. Och det finns naturligtvis en agenda från branschen att  krama ut varenda minut de kan ur sina kabinpersonal och sina piloter.

USA går åt andra hållet

I exempelvis USA har man däremot gått åt andra hållet – just efter flyghaverier med dödlig utgång där trötthet ansetts ha varit en starkt bidragande orsak. Nästa år begränsas därför antalet flygtimmar väsentligt, samtidigt som kravet på antalet vilotimmar mellan jobbpass ökar.
EASA:s förslag tillåter inte heller att länder gör regionala anpassningar, utan samma regler ska gälla alla.
– Man cementerar ett regelverk för hela Europa som lägger sig på en väldigt hög nivå av risk, säger Gunnar Mandahl.

Över hälften somnar i cockpit

En undersökning som gjordes förra hösten bland svenska piloter visade att över hälften av dem någon gång somnat vid spakarna. 71 procent hade gjort misstag på cockpit på grund av trötthet. Motsvarande undersökning i England visade att 43 procent av de brittiska piloterna någon gång somnat.
– Ur arbetsmiljösynpunkt vore det här en katastrof, säger piloternas regionala skyddsombud Torsten Elfhag.

En trött pilot är en farlig pilot, menar han.
Hur oroliga är ni?
- Jag är framförallt arg! säger Torsten Elfhag.
– Det riktigt allvarliga är ju att forskarna säger att det här kommer att leda till fler olyckor, eftersom vi kommer att bli ännu tröttare. Och EASA har fått kritik från forskare just för de långa arbetstider men det struntar de bara i, och det är allvarligt.

”Snart är det för sent”

ECA, European Cockpit Association som representerar 38000 europeiska piloter, kräver nu i ett uttalande regler som ökar säkerheten för alla flygpassagerare – inte motsatsen:
– Vi kan inte vänta på att ytterligare olyckor ska inträffa innan EU vaknar, säger generalsekreteraren Philip von Schöppenthau.
I slutet av oktober hålls en hearing inför beslutet i EU-parlamentet.
– Vi har inte hört några kommentarer ännu, vi är väldigt nyfikna på hur våra politiker ställer sig, säger Gunnar Mandahl.
– Det är nu allmänheten och politikerna har chansen att säga ifrån och sätta gränser, men snart är det för sent.