10 tips – så botar du din flygskräck

Jag kan flyga, jag är inte rädd – för den flygrädda finns hjälp att få. Bilden är arrangerad.
Jag kan flyga, jag är inte rädd – för den flygrädda finns hjälp att få. Bilden är arrangerad.Foto: MARTIN LINDEBORG
RESA

Michael Salem, 40, undvek att flyga i tio år  på grund av sin rädsla – nu hjälper han andra att bli kvitt skräcken.

– När det gäller flygskräck försvinner all logik och sunt förnuft ut ur huvudet, säger han till news.com.au.

Jennifer Aniston, David Beckham och Kate Winslet, alla har de en sak gemensamt – de är flygrädda.

Många är de som drabbas av lika delar förväntan som ångest inför flygresan som ska ta en till semesterdestinationen. Miljoner människor världen över är flygrädda, men skräcken inför en resa i plåtfågeln går att bota.

Kan ta tid att våga

Michael Salem, föreläsare och författare till boken ”Brave flyer” tror att flygrädslan egentligen är en sammansättning av rädsla för flera olika saker, enligt VG. Till exempel rädsla för höga höjder, stängda rum, avsaknaden av kontroll och rädsla för okända ljud – i kombination.

– För vuxna liknar flygrädsla en slags rädsla för mörkret. Vi vet att det inte finns monster, men bara ett ljud på natten gör oss vettskrämda, säger han.

Salem kom över sin rädsla när han gick in så mycket i sitt forskningsprojekt att han lyckades utveckla strategier för att överkomma rädslan. Han anser att det går att övervinna rädslan – men det kan ta tid.

Testa Michael Salems tio knep nedan!

FAKTA

10 knep för att bota flygrädsla

1. Välj nonstop-flygningar

Försök i så lång utsträckning som möjligt att undvika alla mellanlandningar, då det är start och landningar som skapar mest rädsla. Sätt dig vid datorn och sök efter olika rutter och hitta en passande nonstop-flygning.

2. Välj stora flyg

För att undvika klaustrofobiska upplevelser – som är en del av flygrädslan – rekommenderar Salem att flyga med stora, rymliga flyg som Airbus A330, 340, 380, Boeing 747, 767 och 777.

3. Kom tidigt till flygplatsen

Det finns flera fördelar med att komma tidigt till flygplatsen, förutom att det minskar stressen.

– Du hinner se lite av rutinerna, vilket kan öka känslan av trygghet och dämpa ångesten.

– Att se ett flyg starta och försvinna som en liten prick på himlen kan göra att man vänder upplevelsen att flyga till något positivt.

– Tänk inte på take-off. Ju mer du tänker på det, desto mer bekymrad blir du.

4. Välj rätt säte

Är du inte en av de lyckligt lottade som flyger i affärs- eller första klass, blir du i regel bara tilldelad en plats utan särskilt mycket benutrymme.

Prova därför att betala lite extra för att beställa en plats vid nödutgången där det är större benutrymme och du slipper den klaustrofobiska känslan.

Att sitta vid mittgången ger också känslan av att ha lite mer plats och du känner dig inte inspärrad som man lätt kan göra vid fönsterplatsen.

5. Vakna tidigt

En del människor föredrar att ha en god natts sömn före flygresan, men gör du det finns risken att du kommer hålla dig vaken under hela flygturen.

Michael Salem har bättre upplevelser av att vara trött före resan då chanserna ökar att man kan sova ombord och därmed uppleva flygturen som kortare. 

6. Förvänta dig ljud

Under flygturen kommer du höra okända ljud och enligt Salem är det bara att ställa in sig på det. Vingklaffar som rör sig, landningsställ som fälls ut – allt låter.

Hör du ett okänt ljud så förvänta dig att det är normalt såvida inte besättningspersonal säger något annat. Ett tips är att använda hörlurar som kan avskärma ljuden.

– Jag skulle vara mycket räddare om jag inte hörde ljud, säger Per-Arne Thrygg, före detta SAS-pilot som i flera decennier anordnat kurser för flygrädda.

7. Titta på besättningen

Det är människor av kött och blod som jobbar i kabinen och de har precis som du en önskan om att komma ner tryggt igen.

Salems råd är att verkligen ta till dig deras leende och lägg märke till hur naturligt och säkert de genomför sina arbetsuppgifter. Han anser att en duktig besättning är bra att vila ögonen på då det ger dig ro i själen.

8. Prata med piloten

Om möjligt, försök att få en pratstund med piloterna innan flygningen. De kommer till gaten i god tid före avgång och om du är tidigt på plats finns chans att du kan prata med dem.

Var inte generad över din rädsla, säg att du är flygrädd och berätta precis vad det är som gör dig rädd – piloter är generellt trevliga och förstående. Salem har själv upplevt att piloter tagit sig tid att prata med honom i flera minuter och deras trygghet har smittat av sig på honom.

9. Ta med en bok eller dator

Att ha med sig saker som avleder uppmärksamhet från själva flygningen och fördriver tiden – som böcker, datorer och spel – kan vara en god idé. Men att hålla på med det krampaktigt under start och landning kan göra dig ännu mer nervös och därför råder Salem till att använda det endast under själva flygningen.

10. Flyg ofta

Gör mer av det du är rädd för – och rädslan försvinner.

– Ta en flygtur när du har tid och råd, desto snabbare kommer rädslan att försvinna. Sedan kan du njuta av livet och få se nya ställen, säger Salem.

Mer info:

www.braveflyer.com