Så här blir Airbus nya superplan – tjuvtitta!

1 av 8 | Foto: AIRBUS
I ekonomiklass är det 3+3+3 stolar i bredd.
RESA

Här är de första bilderna på hur Airbus nya superplan A350 kommer att se ut inuti.

Bredare stolar och mer utrymme för handbagage är några av nyheterna.

Testerna av Airbus kommande modell, tvåmotoriga långdistansplanet A350 XWB, fortsätter. Första flygningen skedde i juni i fjol men då med ett plan som mest var ett tomt skal.

Nu har det första av två testplan fått en riktig inredning vid flygplanstillverkarens anläggning i Hamburg.

XWB i modellbeteckningen står för Xtra Wide Body. I siffror betyder det att A350-kabinen är 221 tum (561 cm) bred, sex tum (15 cm) bredare än främsta konkurrenten Boeing 787 Dreamliner.

Mellan 276 och 369 stolar har planet plats för, beroende på utförande. I ekonomiklass är stolarna 18 tum (knappt 46 cm) breda. Det är någon centimeter bredare än vad som är standard hos de flesta flygbolag idag, där bredden oftast är 17-17,5 tum.

Konfigurationen på A350 blir 3+3+3 i bredd, samma som hos Boeing 777 och 787 Dreamliner.

16,7 miljoner möjliga färger

Bland andra nyheter märks:

LED-belysning med 16,7 miljoner möjliga färgsättningar.

Inga lådor för elektronik till underhållningssystemet som snor benutrymme för dig under stolen framför. Här har allt gömts i golvet istället.

Rymligare bagagelådor. Enligt Airbus sväljer de allt även om varje resenär skulle släpa med sig varsin resväska in i kabinen.

– Passagerarkomfort är en allt viktigare faktor i flygbranschen, som kan vara avgörande för resenärernas val. A350 XWB är det enda flygplanet i sin klass som verkligen erbjuder ”bekvämlighet utan kompromisser” samtidigt som flygbolagen får ett flexibelt och bränslesnålt plan, säger Chris Emerson på Airbus marknadsavdelning.

Ännu fler stolar i superjumbon?

Samtidigt funderar Airbus, enligt uppgifter i branschmedier, på att klämma in ytterligare en stol i varje rad i ekonomiklass på superjumbon A380. Det skulle ge fem istället för fyra stolar i bredd i mittsektionen och öka kapaciteten med sju procent. Knappast något som får resenärerna att jubla. Men enligt Airbus kan detta göras utan att stolarna blir smalare än dagens – något beslut är dock ännu inte fattat.

Hittills har Airbus fått beställningar på cirka 800 exemplar av A350 XWB. De första ska enligt planerna sättas i trafik i slutet av 2014 hos Qatar Airways.

Bland de första flygbolagen som får modellen finns också Finnair. Även SAS har beställt A350:or men för leverans först 2018.

Foto: AIRBUS

Airbus 350 XWB 900

Längd: 70 m.

Bredd (flygplanskroppen): 6 m.

Bredd (mellan vingspetsarna): 65 m.

Höjd: 17 m.

Räckvidd: 15000 km.

Passagerare: 314 i tre klasser.

Premiär: preliminärt hösten 2014.

Listpris: 288 miljoner dollar (knappt 2 miljarder kronor).

Antal modeller: 3 (utöver 900-modellen kommer 800 med 276 stolar och A350-1000 med upp till 369 stolar).

Antal beställda: Cirka 800.

www.a350xwb.com