It-haveri hos SAS

RESA

SAS hemsida slocknade på måndagseftermiddagen. Och haveriet lever vidare – tidigt på tisdagen är det fortfarande omöjligt att surfa in på sajten. Nu räknar SAS med att det bildas långa köer vid incheckningen eftersom tusentals passagerare inte har kunnat checka in online. Att komma till flygplatsen i god tid före avgång är rådet från flygbolaget.

Strulet med hemsidan innebär också att det till exempel inte går att boka biljetter online. Bolagets app fungerar till och från, skriver kundtjänsten på Facebook.

Kunder hänvisas till information från SAS via Facebook och Twitter.

Finns ingen prognos

Bolagets IT-leverantör och tekniker arbetar på högtryck för att få bukt med problemet. Men det finns ingen prognos för när det tekniska felet väntas vara avhjälpt.

– Tyvärr vet vi inte när sajten kommer att fungera igen. I går kväll var vi nära en lösning, men då uppstod ett nytt fel, säger Trine Kromann-Mikkelsen, presschef hos SAS, till TT.

Haveriet beror inte på någon extern hackerattack, enligt SAS.

– Felet uppstod hos vår leverantör när de skulle upprätta en ny funktion på sajten i går, säger hon.

Tillfällig startsida

Flygbolaget jobbar just nu med att få upp en tillfällig startsida.

– En sajt där personer som vill boka SAS-biljetter kan komma vidare till andra bokningssajter, säger Trine Kromann-Mikkelsen.

Hon vill inte berätta hur mycket pengar som väntas gå förlorade i missade biljettintäkter via SAS:s hemsida.

– Men självklart finns det kunder som varit inne på sajten för att boka biljetter utan att lyckas, därför får det här en effekt. Men jag kan inte uppge en summa, säger hon.

Strulet över

Strulet med sajten är över, uppger SAS för TT.

– Men besökare får räkna med en viss tröghet eftersom många surfar in på hemsidan efter stoppet, säger Trine Kromann-Mikkelsen.

Den tillfälliga sajten behövde därmed aldrig sjösättas.

– Alla funktioner fungerar på hemsidan nu, säger Kromann-Mikkelsen.

Därmed är det återigen möjligt att boka biljetter och checka in via hemsidan.

TT