Aftonbladet
Dagens namn: Barbara, Barbro
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Resa / Flyg

10 flygmyter som piloten tar död på

Thomas Eriksson, pilot på flygbolaget Norwegian.   Thomas Eriksson, pilot på flygbolaget Norwegian. Foto: STEFAN MATTSSON

Säkerhetsbältet är onödigt. Bakterier sprids lättare i flygplanskabinen. Om motorn stannar är det kört.

Eller?

Thomas Eriksson, pilot på Norwegian, tar död på tio vanliga flygmyter.

Foto: ANDERS HEDBERG

1. Att öppna nödutgången i luften...

– Går inte! Lufttrycket gör det omöjligt att öppna nödutgången på högre höjder.

2. Piloter sätter på autopilot och sover sen hela vägen

– Nej, som pilot är ens sovrutiner strikt kontrollerade. Minst en av oss piloter är alltid vaken och under delar av flygningen med högre arbetsbelastning måste båda piloterna vara vakna.

3. Man sänker syrehalten i planet nattetid så att folk ska sova bättre plus att det spar på bränsle

– Nej, däremot är syrehalten uppe i luften att jämföra med den uppe på Kebnekaise. Där behövs inte heller syrgas men visst, en orsak till att man blir tröttare.

4. Bakterier sprids snabbare på plan eftersom samma luft går runt

– På våra plan finns ett luftkonditioneringssystem längst fram, ett i mitten och ett längst bak. Luften filtreras dessutom genom ett mikrofilter. Större risk att du blir sjuk i tunnelbanan eller på bussen eller av toaletthandtagen ombord. Tips är att ha med sig handsprit om du är rädd för att bli sjuk.

5. Om det skulle gå hål på kabinen (en ventil, ett fönster ...) skulle hela planet störta direkt

– Nej, det är Hollywoods fel att folk tror det. Vi har procedurer för om det skulle hända. Ett larm skulle gå, syrgasmaskerna skulle lösas ut och vi skulle flyga ner till en höjd där man kan andas normalt för att sedan landa som vanligt.

Foto: THINKSTOCK 6. Säkerhetsbältet är egentligen helt onödigt

– Inte alls, vid kraftig turbulens vill du inte skaka av stolen eller slå i taket. Och säg att vi skulle tvärbromsa för att en hjort hoppar ut på landningsbanan (eller något annat), då är det väldigt viktigt att använda säkerhetsbälte!

7. Om du har mobiltelefonen på under start eller landning finns det risk att planet kraschar

– Förr i tiden hade man i ett labb påvisat att mobiler kunde störa. Därför blev det förbud. Just nu har vi nya system men det är fortfarande viktigt att alla följer våra regler. Jag har aldrig på min mobil.

8. Det går att lifta med ett plan genom att gömma sig i hjulhusen

– Du skulle sannolikt frysa ihjäl. En flykting från Haiti gjorde det på en flight från Dominikanska Republiken till Norden en gång, de hittade honom död när de landat.

9. En flygplansmotor tål inte fåglar

– De flesta små fåglar sugs in i motorn men passerar igenom en lufttrumma i motorn och skadar inte den.

10. Om motorn havererar är det kört!

– Vi kan både flyga och landa med bara en motor om det skulle så vara att ena motorn lägger av.

Linda Larsson
Senaste nytt
Välj valuta
 
 Loaded...
Jag vill växla
SEK
 
  
Senaste TV-klippen