Framtidens ”flygplan” klarar veckor i luften

Iron Maiden-stjärnan har investerat miljoner – och nu kan alla som vill köpa in sig i nya luftskeppet

1 av 5 | Foto: Illustration: Hybrid Air Vehicle
Snö och is är inga problem.
RESA

Är det här framtidens nya flygplan?

Luftskeppet Airlander 10 är längre än en Boeing 747, långsammare men miljövänligare – och kan stanna i luften i flera veckor.

I en hemlig hangar när brittiska Bedford pågår utvecklingen av en ny sorts luftskepp för fullt. Luftskeppet är världens största, en hybrid av flygplan, luftballong, helikopter och svävare – och som dess skapare menar kan förändra världen, skriver The Guardian.

Luftskeppet, Airlander 10, kan flyga i veckor, landa överallt där det är platt och förbrukar en femtedel så mycket bränsle som dagens flygplan. Däremot kommer det inte alls upp i ett flygplans hastighet, men är å andra sidan tystare.

Även på andra sidan Atlanten, i södra Kalifornien, pågår projekt för att utveckla en ny generations luftskepp.

Crowdfunding

Brittiska Airlander 10 är utrustad med fyra motorer plus att dess skrov är fyllt med stora mängder av gasen helium.

Tillverkaren Hybrid Air Vechicle har redan beviljats 3,4 miljoner pund – ungefär 46 miljoner kronor – i statliga medel. Dessutom har man lockat till sig två stora investerare; den amerikanska militären och Iron Maidens sångare Bruce Dickinson. Även EU beviljade nyligen lufthybridtillverkaren över 20 miljoner i bidrag.

Men projektet kräver mer pengar än så för att det ska flyga, och företaget har därför även lanserat en crowdfunding-kampanj för att få in fler investerare och ytterligare två miljoner pund. I skrivande stund har 396 personer redan investerat drygt 1,2 miljoner pund.

”Del av någonting stort”

Hårdsrocksstjärnan Bruce Dickinson, sedan många år en flygentusiast och dessutom utbildad pilot, blev redan 2008 engagerad i Airlandern.

– Jag berättade då för min fru att jag lagt hundratusen pund i en stor heliumpåse, och att de kanske skulle gå upp i rök, säger han till The Guardian. Då sa hon att "människor måste få drömma, och om man inte gör det kommer ingenting att hända".

Iron Maiden-sångaren har nu höjt sin investering i projektet till 250000 pund, cirka 3,4 miljoner kronor.

– Jag förväntar mig inte att få tillbaka mina pengar inom en nära framtid, jag vill bara vara en del av det här, säger Dickinson.

– Som rockstjärna skulle jag kunna dra upp pengarna i näsan, eller köpa en miljon Rolls Royce eller sänka dem i swimmingpooler. Eller så kan jag göra någonting användbart – det finns få tillfällen i livet då man får vara del av någonting stort.

Rent och billigt

Hybrid Air Vehicle sammanfattar själva sin vision i tre punkter:

Att ett ”flygplan” ska kunna landa och starta var som helst (även på vatten och is)

Att det ska kunna flyga veckor i sträck.

Att det ska vara billigt och föreorena så lite som möjligt.