Havets nya värstingar

Rederier tävlar om att vara lyxigast – 13 nya fartyg 2010

RESA

Kryssningshysterin håller i sig.

Hela tretton nya fartyg sjösätts under 2010.

Och rederierna tävlar om vem som har den lyxigaste skutan.

Nästa år är det småskalighet och unika lyxupplevelser snarare än stora och vräkiga fartyg som gäller i kryssningsbranschen.

– Exklusiv lyx är definitivt vad som gäller för nästa år, säger Claudia Babl på Sea Cloud.

Fatyget Sea Cloud Hussar är under byggnation och har sin premiärtur i oktober 2010. Det är en tremastad fullriggare, alltså ett segelfartyg. Fartyget seglas "för hand" och det krävs en stor besättning för att hissa, hala och fintrimma de 28 seglen.

5000 om dagen

Men det kostar. Snittpriset per passagerare är 480 euro per dag och person, cirka 5000 kronor.

– Det är en femstjärnig upplevelse och vi satsar på kunder i lyxsegmentet, säger Claudia Babl.

Silversea Cruises är ytterligare ett rederi som vill vara extra lyxigt. På nya fartyget Silver Spirit, som sjösätts redan 23 december i år, har man har fler än två besättningsmän på tre passagerare. På världens största kryssningsfartyg, Oasis of the Seas, är det "bara" cirka en besättningsman på tre passagerare.

Billigare alternativ

Fram till slutet av nästa år kommer inte färre än 13 nya monsterkryssare ha sin jungfrutur. Och det finns billigare kryssningsupplevelser bland 2010 års nyheter. Fartyget Norwegian Epic, som sjösätts i maj 2010, nosar Oasis of the Seas i hälarna och tar nästan lika många passagerare, 4200 personer jämfört med "Oasis" cirka 5400 personer. Många passagerare innebär större valmöjlighet på hyttstandard och en blandning av måttlig lyx och superlyx.

Kapprustning

De nya fartyg som ser dagens ljus nästa år har planerats under lång tid. Det tar två-tre år att bygga ett kryssningsfartyg från ritning till färdigbyggd skuta. Och rederierna kapprustar för att bräcka varandra. Man kan nästan tro att byggarna av Norwegian Epic fått order om att plussa på några däck i efterhand. Tre "våningar" har byggts ovanpå bryggan där styrman och kapten styr skeppet.

Gott slut 2010

Det kommer att ta flera år innan vi får skåda något som är större än världens största kryssningsfartyg, Oasis of the Seas, som hade premiärtur för en månad sedan. Men det finns ingen anledning att deppa för det. År 2010 avslutas med att Oasis of the Seas systerfartyg Allure of the Seas sjösätts. Det är lika stort som "Oasis" och näst intill identiskt med sin föregångare.

– Allure of the Seas kommer att ha annan design och andra färger än Oasis of the Seas, meddelar rederiet Royal Caribbean.

FAKTA

Tretton nya lyxkryssare nästa år

Silver Spirit

Silversea Cruises

Vikt: 36 000 ton.

Passagerare: 540.

Premiärtur: 23 december 2009.

Costa Deliziosa

Costa Cruises

Vikt: 92 700 ton.

Passagerare: 2 260.

Premiärtur: Januari 2010.

Övrigt: Costa Luminosas tvillingsyster.

AIDAblu

AIDA

Vikt: 68 500 ton.

Passagerare: 2 050.

Premiärtur: 9 februari 2010.

Övrigt: Tredje fartyget i serien.

MSC Magnifica

MSC Cruises

Vikt: 86 600 ton.

Passagerare: 2 550.

Premiärtur: 7 mars 2010.

Övrigt: Fjärde fartyget i Musica-Klassen.

Avalon Felicity

Avalon Waterways

Vikt: -

Pasagerare: 138.

Premiärtur: Mars 2010.

Övrigt: Systerfartyg till Avalon Scenery.

Avalon Luminary

Avalon Waterways

Vikt: -

Passagerare: 138.

Premiärtur: April 2010.

Övrigt: Systerfartyg till Avalon Scenery.

Amabella

Amawaterways

Vikt: -

Passagerare: 148.

Premiärtur: Sommar 2010.

Övrigt: Systerfartyg till Amacello.

Sea Cloud Hussar

Sea Cloud Cruises

Vikt: -

Passagerare: 136.

Premiärtur: Sommar 2010.

Övrigt: Den största tremastade fullriggaren någonsin för passagerartrafik.

Azura

P&O Cruises

Vikt: 116 000 ton.

Passagerare: 3 100.

Premiärtur: 12 april 2010.

Övrigt: Kusin till Ventura.

Celebrity Eclipse

Celebrity Cruises

Vikt: 122 000 ton.

Passagerare: 2 850.

Premiärtur: 26 april 2010.

Övrigt: Tredje Solstice-klassfartyget.

Norwegian Epic

NCL

Vikt: 150 000 ton.

Passagerare: 4 200.

Premiärtur: Maj 2010.

Le Boreal

Compagnie du Ponant

Vikt: -

Passagerare: 264.

Premiärtur: Maj 2010.

Seabourn Sojourn

Seabourn

Vikt: 32 000 ton.

Passagerare: 450.

Premiärtur: 6 juni 2010.

Övrigt: Kusin till Seabourn Odyssey.

Nieuw Amsterdam

Holland America

Vikt: 86 000 ton.

Passagerare: 2 104.

Premiärtur: 4 juli 2010.

Övrigt: Identisk med Eurodam.

Allure of the Seas

Royal Caribbean

Vikt: 220 000 ton.

Passagerare: 5 400.

Premiärtur: November 2010.

Övrigt: Systerfartyg till Oasis of the Seas.

Queen Elizabeth

Cunard

Vikt: 92 000 ton.

Passagerare: 2 092.

Premiärtur: Höst 2010.

Källa. cruicecritic.com

1 av 11

Lyxigt bildspel!